ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PENEMUAN TERBARU DI BIDANG PERUBATAN

Sunday 14 January 2018

PENEMUAN TERBARU DI BIDANG PERUBATAN


" Seorang Profesor Muslim di Jepun melakukan penyelidikan yang luar biasa, hasil kajiannya mendapati bahawa kebanyakan penyakit jasmani adalah disebabkan penyakit rohani:

1. Ternyata masalah appendiks bukan hanya diakibatkan kesalahan pola makan, tetapi lebih didominasi kerana stress/jiwa tertekan yang tidak terkawal.

2. Darah tinggi bukan hanya diakibatkan oleh terlalu banyak mengambil makanan yang masin, tapi kerana kesalahan dalam mengurus emosi setiap hari. 

3. Kolesterol bukan hanya diakibatkan oleh makanan berlemak, tapi  rasa malas berlebihan yang menyebabkan menimbun lemak.

4. Asthma bukan hanya kerana terganggunya bekalan oksigen ke paru-paru, tetapi kerana sering merasa sedih yang membuat kerja paru-paru tidak stabil.

5. Diabetes bukan hanya kerana terlalu banyak mengambil makanan bergula, tetapi sikap ego dan keras kepala yang mengganggu fungsi pankreas.

6. Penyakit liver (hati) bukan hanya kerana kesalahan rutin tidur, tapi sifat suudzon(sangka buruk) kepada orang lain yang justeru merosakkan hati kita.

7. Penyakit jantung bukan hanya diakibatkan oleh sumbatan pada aliran darah ke jantung, tapi sebab jarangnya bersedekah membuatkan jantung kita kurang merasakan ketenangan, sehingga degupannya tidak stabil.

Dan masih banyak lagi. Antara faktor-faktor penyebab penyakit adalah kerana masalah di bawah;

- Spiritual 50%
- Psikologi 25%
- Sosial 15%
- Fizikal 10%

Maka benarlah firman Allaah swt :
Dan apa saja musibah yang menimpa kamu maka adalah disebabkan oleh perbuatan tanganmu sendiri, dan Allah swt memaafkan sebahagian besar dari kesalahan-kesalahanmu. Dan kamu tidak dapat melepaskan diri (dari azab Allah) di muka bumi, dan kamu tidak memperoleh seorang pelindung dan tidak pula penolong selain Allah. QS: As-Syuura 42 :30-31

Jadi kalau kita ingin selalu sihat, perbaiki diri kita, fikiran kita, terutama hati kita dari penyakit berikut;  hasad, iri, dengki, dendam, fitnah, ghibah, riya, ujub, ego, sedih, marah, takabbur, masam muka,  sombong, angkuh dan tiada keikhlasan- keekhsanan.

Nota sisi
-- Mungkin Sebab itulah Allah melarang Sifat-Sifat buruk dalam diri kerana adalah merupakan virus Membawa Penyakit dan mempercepatkan proses Penuaan dan mudah ; Mendapat penyakit kerana antibodi semakin lemah.

 Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment