ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: “SAYA SANGAT BIMBANG JIKA TUN M JADI PM”

Monday 8 January 2018

“SAYA SANGAT BIMBANG JIKA TUN M JADI PM”

Dr Mahathir makin tua makin comel, tapi kalau jadi calon PM saya berpeluh sejuk (bimbang amat sangat).

Penjelasan Dr M mengenai pemecatan Salleh Abbas tidak masuk akal, dan susah dipercayai. Jika yapun Salleh complain pasal bunyi bising, tak perlulah sampai pecat Ketua Hakim. Negara Malaysia bukan negara Sultan - malah pada waktu Dr M, kedudukan Raja dan Sultan paling lemah.

Pada 1987, Dr M kalahkan Ku Li dengan 43 undi. Kem Ku Li tidak puas hati lalu membantah di mahkamah ada 78 pengundi hantu, minta mahkamah putuskan keputusan tidak sah, untuk undi semula. Tidak lama selepas itu, 9 hakim tertinggi ditukar jawatan. Pada masa itu, hakim memutuskan Umno haram. Dr M kemudian menghala pedangnya pada badan kehakiman, nak perbaiki badan kehakiman, dan mengurangkan kuasa... Salleh Abbas tidak bersetuju - takut campur tangan politik terhadap badan kehakiman.

Lepas itu, Dr M minta beliau lepas jawatan. Salleh Abbas enggan - lalu dipecat. Kemudian Dr M menubuhkan Umno baru - dan menyelamatkan diri dan jwtn PMnya. Apakah semua ini kerana satu bunyi bising?

Dr M kata PAS akan kalah semua. Kalau betul ramalannya, saya juga gembira, tapi tak segembira Dr M. Tapi semua prediksi dan komentar politik tak boleh ikut emosi, ikut kata suka hati.

PAS akan masuk gelanggang seorang diri sudahpun membuat perkiraan. Mereka tidak akan menang banyak, dan takkan kalah semua.

*Di Selangor, mungkin PAS akan kalah di sesetengah kerusi selepas tiada DAP dan PKR dan tiada undi bukan Melayu tapi di kerusi Melayu, seperti Kedah, Tganu, Pahang - peperangan 3 penjuru menguntungkan PAS.*

Jika Dr M bertaruh dengan kamu, janganlah kamu reject.

Permohonan maaf Dr M - Saya mohon maaf tapi saya tak buat salah - telah memberikan tafsiran baru kepada permohonan maaf. Ini comelnya Dr M. Tapi kalau dia jadi PM, saya bimbang sangat.

Berita Cina 6 Jan 2018:
*Sin Chew Columnist - Tay Tian Yan*

No comments:

Post a Comment