ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: MENGIMBAS KENANGAN LALU : 7 PERMAINAN DULU-DULU

Saturday 15 November 2014

MENGIMBAS KENANGAN LALU : 7 PERMAINAN DULU-DULU

Permainan budak-budak berubah mengikut peredaran masa. lebih maju atau canggih gadget lebih canggihlah permainan budak-budak dan jangan tak sangka pada masa depan kanak-kanak bermain tidak lagi mengeluarkan peluh.. mereka lebih kepada gajet ..oh bosannya..zaman dulu merupakan nostalgia yang sukar dilupakan rindu zaman kecik-kecik dulu-dulu

Rasanya tentu sekarang susah hendak jumpa permainan ini dan mungkin tidak lagi nampak kanak-kanak bermain permainan ini..

1. Payung Terjun

Cara permainan dengan melambungkan payung terjun dari tempat tinggi. Bila xpuas hati dengan payung terjun segera tu admin dengan kawan-kawan buat sendiri payung terjun menggunakan plastik sampah..

2. Set Ketenteraan Plastik

Selalunya ia datang dengan kenderaan askar. tapi rasanya zaman sekarang ada lagi cuma askar dia tidak sama macam yang zaman dulu.yang dulu lagi cantik kan

3. Western Bar 

Kalau korang pernah merasa permainan ni pasti tau siap berebut lagi nak main dengan adik beradik siap menangis lagi ,tapi bila bawak sekolah cikgu pulak yang ambik .he he..Permainan ala-ala gameboy atau PSP pada masa sekarang. Permainan tembak-tembak koboi.

4. Parachute 

Game ni lebih kurang sama macam Western Bar. Kita kena kawal payung terjun tu landing dekat tempat yang betul.

5. Gasing 

Kalau orang-orang kampung pasti tahu pemainan gasing zaman sekarang pun ada cuma yang beza beli kat kedai buatan pelastik ,kalau zaman dulu budak-budak kampung kumpul ramai-ramai pangkah gasing buat guna kayu pokok je..tapi ni la memori yang best .

6. Guli

Yang ni memang best kalau menang ambik guli kawan jadikan koleksi terbaru .hehe..rasanya ramai yang pernah main ,siap simpan duit lagi beli guli ada guli besar lagi itu memang jadi rebutan la..

7. Penutup Botol @ ceper

Yang kalau dulu-dulu permainan yang wajib pergi sekolah je mesti bawak bila masa cikgu tidak ada, main dengan kawan-kawan, kalau dekat rumah ni main main adik beradik yang kalah je pasti menangis haha...

No comments:

Post a Comment