ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: #PAU2014 : PERTAHANKAN KEKUATAN, SEMANGAT ANTARA KAUM DALAM BN - @NajibRazak

Saturday 29 November 2014

#PAU2014 : PERTAHANKAN KEKUATAN, SEMANGAT ANTARA KAUM DALAM BN - @NajibRazak



Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak mahu ahli parti merenung kembali ramuan kekuatan antara kaum di dalam Perikatan yang membawa kepada kejayaan kemerdekaan negara.

Tegasnya, semangat itu harus terus dipertahan dan dipertingkat di dalam Barisan Nasional (BN) untuk menang besar pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-14 kelak.

"Ada kata tidak perlu undi orang Cina. Kalau tengok dari segi sejarah, kenapa Tunku Abdul Rahman buat Perikatan kalau tidak menguntungkan kita.

"Tun Mahathir pernah sebut, dia kalah dulu, satu lawan satu; kalau dicabut 3,000 undi daripada kita diberi kepada pembangkang, defisitnya 6,000.

"Sebab itulah Tun Mahathir kalah. Undi orang Melayu tidak cukup hendak tampung sebab terkeluar ayat, tak perlu undi Cina. Itu satu pengajaran kepada dia," katanya semasa ucapan penggulungan Presiden pada Persidangan Agung UMNO di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini hari ini.

Kerana itu katanya, UMNO melihat kepentingan menjaga BN, namun tidak sampai mengorbankan prinsip yang dekat di hati Melayu.

"Sebab semua orang kata orang Melayu adil, tegas. Itu kita. Kontrak Sosial sebab apa? Kita hendak bina Malaysia sebagai sebuah negara bangsa yang berjaya," jelasnya.

Najib turut menegaskan, pengumuman mengekalkan Akta Hasutan yang diumumnya merupakan suara hati rakyat yang harus didengar seorang pemimpin.

"Saya dapat rasa, sebagai ahli politik, pemimpin, mesti merasai denyut nadi rakyat. Saya ikuti perkembangan dan dengar pendapat.

"Saya boleh pilih untuk umum keputusan kerajaan di Parlimen tetapi saya tahu, ada satu lagi platform iaitu Perhimpunan Agung UMNO.

"Saya pilih di sini kerana saya hendak semua ahli UMNO sedar, sebagai Presiden parti, saya bertanggungjawab kepada semua ahli.

"Kalau suara UMNO hendak Akta Hasutan ini dikekalkan, maka saya pilih penuhi hasrat ahli UMNO semua," ujarnya.

Dalam pada itu Najib menyifatkan isu peremajaan parti harus melibatkan beberapa golongan di dalam UMNO.

"Kerjasama, satu haluan. Kalau jeling ke belakang, tidak akan wujud satu keadaan solidariti. Bagi peluang mana yang patut kepada orang muda. Lebih banyak peluang kepada orang muda tapi mesti layak, menepati jil UMNO.

"Ada kriteria-kriterianya. Bukan sembarangan orang. Masuk hari ini terus hendak bertanding. Tidak boleh. Ada masa kita perlu kepada orang lama," jelasnya.

No comments:

Post a Comment