ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: #PAU2014 : SOLIDARITI UNTUK MALAYSIA

Sunday 30 November 2014

#PAU2014 : SOLIDARITI UNTUK MALAYSIA


Perhimpunan Agung Umno 2014 berakhir hari ini dengan satu mesej paling jelas iaitu solidariti untuk rakyat Malaysia.

Seluruh rakyat Malaysia tiada pilihan. Kestabilan politik dan perpaduan rakyat menjadi kunci utama bagi Malaysia kekal aman dan harmoni bagi merealisasikan matlamat untuk menjadi sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang 2020.

Keputusan mengekalkan Akta Hasutan 1948, ketegasan berhubung hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera, Raja dan agama Islam yang termaktub dalam perlembagaan negara, sebenarnya menjurus ke arah solidariti rakyat Malaysia.

Menggunakan pentas perhimpunan agung tahunan parti terbesar orang Melayu, yang mempunyai 3.47 juta ahli, Presiden Umno Datuk Seri Najib Tun Razak dengan berani dan tegas berkata perkara berhubung hak istimewa berkenaan tidak boleh dipertikaikan mana-mana pihak.

Ini membuktikan kerajaan mendengar dan mengambil kira pandangan rakyat yang membantah pemansuhan Akta Hasutan berikutan beberapa isu dan tindakan segelintir pihak yang menyentuh perkara sensitif sehingga menimbulkan ketegangan kaum dan agama.

Laungan mesej Perdana Menteri berkenaan solidariti iaitu bersatu dalam satu angkatan yang kukuh dan padu bukan sahaja untuk solidariti Melayu dan bumiputera, solidariti Umno, tetapi yang paling penting adalah solidariti rakyat Malaysia.

Dalam keadaan Umno sedang menyongsong arus perubahan dan menghadapi landskap politik yang berbeza lagi mencabar, parti tonggak Barisan Nasional (BN) bukan sahaja bertanggungjawab terhadap Melayu dan bumiputera tetapi seluruh kaum lain.

Ketegasan kerajaan mengekalkan Akta Hasutan adalah untuk melindungi keselamatan seluruh rakyat Malaysia dan bukannya orang Melayu dan bumiputera sahaja.

Walaupun tindakan itu dilihat satu pusingan-U selepas Akta Hasutan dicadang dimansuhkan pada Julai 2012 itu bukan sahaja dikekalkan, malahan diperkukuhkan dengan dua peruntukan khas bagi melindungi kesucian agama Islam dan agama lain serta mendakwa mereka yang menghasut agar Sabah dan Sarawak keluar dari Malaysia

Kebebasan bersuara bukanlah segala-galanya. Demokrasi di Malaysia mestilah mengikut acuannya sendiri dan memberi manfaat kepada seluruh rakyat.

"Ini mengenai perlindungan untuk semua. Kita tidak mahu konflik mana-mana agama dan etnik berlaku di negara ini. Kita akan lakukan yang terbaik untuk mencegahnya daripada berlaku, itu yang paling penting," kata Najib.

Mengenai Umno, Najib yang mengambil alih kepimpinan parti pada 2009, berkata parti itu mesti melahirkan barisan pewaris kepimpinan yang roh perjuangannya membara seperti pada mula-mula Umno ditubuhkan.

Mendengar keluhan dan rintihan anak muda yang ingin turut serta dalam perjuangan parti, Umno akan membuka pendaftaran keanggotaan secara online kepada anak-anak muda seawal usia 18 tahun, dan dikendalikan terus oleh bahagian pendaftaran Ibu Pejabat Umno pusat.

Bagi Umno merealisasikan peremajaan itu, Ketua Pemuda Khairy Jamaluddin berkata peremajaan parti bukan sekadar menggantikan orang lama dengan orang muda sebaliknya diterjemahkan dalam konteks menyeluruh.

Para perwakilan yang menghadiri perhimpunan termasuk peringkat sayap, seramai 5,739 orang, rata-rata bersetuju gandingan pemimpin lama dan baharu penting dan diperlukan bagi memperkukuh parti meraih kembali sokongan rakyat, khususnya generasi muda.

Perhimpunan agung yang saban tahun dinantikan banyak pihak membicarakan pelbagai isu menyentuh agenda memperkasakan ekonomi orang Melayu dan bumiputera, memartabatkan agama Islam dan akses pendidikan serta hala tuju parti bagi memastikan parti itu sentiasa memenuhi aspirasi rakyat keseluruhannya yang sentiasa berubah mengikut peredaran masa.


-- BERNAMA

No comments:

Post a Comment