ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: ADUN BANGI DIPILIH TIMBALAN SPEAKER DUN SELANGOR YANG BAHARU

Monday 24 November 2014

ADUN BANGI DIPILIH TIMBALAN SPEAKER DUN SELANGOR YANG BAHARU

SHAH ALAM: Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bangi, Mohd Shafie Ngah dipilih menjadi Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) yang baharu.
Keputusan itu sekaligus mengenepikan pencalonan Adun DAP dari kawasan Sekincan, Ng Sue Lim bagi merebut jawatan berkenaan.
Mohd Shafie memperoleh 28 undi mengalahkan Ng yang mendapat 14 undi.
Terdapat satu undi rosak dalam pemilihan yang dibuat menerusi kaedah undi sulit itu.
Bagaimanapun 12 wakil rakyat Barisan Nasional (BN) yang hadir pada mesyuarat ketiga penggal kedua DUN Selangor yang ke-13 itu mengambil sikap berkecuali apabila tidak turut serta dalam proses pengundian.
Pendirian wakil rakyat BN itu dinyatakan Adun Sungai Burong yang juga Ketua Pembangkang Selangor, Datuk Mohd Shamsudin Lias.
Speaker DUN Selangor, Hannah Yeoh berkata, perkara itu terpulang kepada wakil rakyat BN yang enggan terlibat dalam pemilihan jawatan tersebut.
Kerusi timbalan speaker DUN sebelum ini kosong berikutan penyandangnya, Adun Seri Setia, Nik Nazmi Nik Ahmad meletakkan jawatan bagi membolehkan beliau dilantik sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor (Exco).

Ps:
Itulah kesepakatan dalam PR, PAS seringkali menjadi mangsa buli dan ditindas oleh DAP & PKR.

Bukankah jawatan ini dari awal lagi sudah diberikan kepada PAS???

Sudah terang lagi bersuluh. Nampaknya pekung 'perang' antara DAP dan PAS di Selangor sudah tidak dapat ditutup lagi.

Rasa tidak puashati antara satu sama lain ekoran krisis Menteri Besar Selangor melarat hingga ke pemilihan jawatan Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri.

Satu dunia tahu jawatan yang dulunya dipegang oleh Nik Nazmi Ahmad ADUN PKR yang kini dilantik Exco Kerajaan Negeri sudah dipersetujui dan dikhaskan untuk ADUN PAS.

Ini sebagai ganti kuota PAS ahli Exco PAS yang sudah dipotong dari empat orang jadi tiga orang saja.

Namun bila pengundian hendak dibuat di DUN Selangor hari ini DAP telah pasang calon sendiri yakni ADUN Sekinchan Ng Swee Lin.

ADUN PAS Bangi Dr Mohd Shafie Ngah dicadangkan oleh ADUN Cempaka, Iskandar Abdul Samad.

No comments:

Post a Comment