ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: DAKWAAN 1MDB ALAMI KERUGIAN RM42 BILLION SEGAJA DIPUTAR BELIT -PM @NajibRazak

Thursday 28 May 2015

DAKWAAN 1MDB ALAMI KERUGIAN RM42 BILLION SEGAJA DIPUTAR BELIT -PM @NajibRazak


Dakwaan 1Malaysia Development Bhd mengalami kerugian sebanyak RM42 bilion merupakan fakta yang sengaja diputar belitkan, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Dakwaan 1MDB rugi RM42 bilion diputar belit, kata NajibPerdana Menteri berkata syarikat itu tidak mengalami kerugian dalam jumlah tersebut dan angka berkenaan adalah hutang syarikat. Jumlah itu lebih rendah berbanding aset 1MDB yang sebanyak RM51 bilion, sebagaimana diaudit dan disahkan oleh Deloitte.

Najib dalam catatan terbaharunya di laman web beliau, NajibRazak.com berkata, kebanyakan syarikat besar di seluruh dunia mempunyai tahap hutang yang tinggi dan tiada apa luar biasa tentang perkara ini.

"Memang benar bahawa 1MDB menghadapi cabaran, tetapi tidak pada tahap yang didakwa itu.

"Malah, sesetengah dakwaan yang dibuat tidak berasas," katanya.

Najib mendakwa bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad telah menggunakan cabaran kewangan yang dihadapi 1MDB sebagai alasan untuk menyerang beliau.

"Beliau juga mendakwa bahawa saya tidak menjawab isu-isu berkaitan 1MDB, tetapi saya membuat lebih daripada itu - dan mengarahkan Ketua Audit Negara untuk menjalankan audit terhadap 1MDB, yang akan dibentangkan kepada Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara yang terdiri daripada kedua-dua parti," kata Najib.

No comments:

Post a Comment