ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: 12 ANGGOTA POLIS DITAHAN BERKAIT SINDIKET PEMERDAGANGAN MANUSIA

Wednesday 27 May 2015

12 ANGGOTA POLIS DITAHAN BERKAIT SINDIKET PEMERDAGANGAN MANUSIA

12 anggota polis ditahan berkait sindiket pemerdagangan manusia

KUALA LUMPUR: Seramai 12 anggota polis ditahan bagi membantu siasatan berhubung sindiket pemerdagangan manusia di sempadan Malaysia-Thailand.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, empat daripadanya ditahan oleh Polis Diraja Malaysia (PDRM) manakala lapan lagi oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Terdahulu, Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar tidak menolak kemungkinan pembabitan anggota keselamatan negara termasuk anggota polis dalam sindiket penyeludupan manusia yang bertanggungjawab atas kematian pendatang pelarian-pelarian yang ditemui dalam kubur besar di Wang Kelian, Perlis.

Tegas beliau, tiada pihak yang terkecuali termasuk pihak berkuasa tempatan, Jabatan Perhutanan mahupun kakitangan kerajaan sekalipun daripada tindakan undang-undang sekiranya didapati mendalangi sindiket berkenaan.

"Saya tidak menolak kemungkinan penglibatan termasuk anggota polis pun kita akan ambil tindakan apabila kita ada cukup keterangan dan bukti. Tiada sesiapa yang terkecuali daripada tindakan undang-undang dalam perkara ini," kata Khalid dalam sidang media selepas mengadakan progran lawatan hospital di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) sempena sambutan peringatan Hari Polis ke-208.

Sejak penemuan kubur dan khemah pelarian berhampiran sempadan Malaysia-Thailand itu, beliau mengesahkan tiada lagi penemuan kubur atau khemah pelarian baru di kawasan terbabit.

"Kita tidak percaya ada lagi sebab kita telah buat screening dan combing yang menyeluruh daripada Tangga 100 hingga ke Kampung Y. Jadi kami yakin tiada lagi kubur atau khemah yang mungkin didirikan oleh pendatang," kata Khalid.

Tambah Khalid berikutan permukaan muka bumi berbukit di kubur dan khemah pelarian berkenaan yang mencabar, pihaknya sedang berunding dengan pihak berkuasa Thailand untuk menggunakan laluan darat melalui negara berkenaan.

"Keadaan muka bumi di tempat itu amat sukar untuk kita akses ke lokasi itu. Malah semalam ada pegawai daripada Jabatan Forensik yang cedera kerana jatuh tebing."

"Kita sedang berunding dengan pihak berkuasa Thailand untuk menggunakan laluan darat melalui Satun untuk membawa masuk kenderaan kami ke lokasi untuk mengangkut apa sahaja yang dapat ditemui. Tambah lagi sekarang musim hujan kami tidak dapat mengakses masuk ke kawasan itu," katanya lagi.

Tegas beliau, tiada pihak yang terkecuali termasuk pihak berkuasa tempatan, Jabatan Perhutanan mahupun kakitangan kerajaan sekalipun daripada tindakan undang-undang sekiranya didapati mendalangi sindiket berkenaan.

Khalid juga tidak menolak faktor lokasi berkenaan dipilih sebagai transit penyeludupan manusia berikutan kawasan berkenaan yang berhutan serta berbukit dan tidak meliputi kawasan rondaan polis.

"Khemah didirikan dalam kawasan kita (Malaysia) sebab nak elak penguatkuasaan Thailand. Khemah berkenaan terletak 400 meter ke dalam kawasan kita dari sempadan."

"Mereka tahu bahawa kita tidak meronda kawasan itu sebab permukaan buminya dan mereka dapat berselindung dari pihak berkuasa Thailand kononnya ini kawasan Malaysia dan menjangka pihak berkuasa Thailand tidak akan ambil tindakan. Tetapi mereka silap."kata beliau.
AstroAwani

No comments:

Post a Comment