ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PM DS @NajibRazak KEMUKA SURAT TUNTUTAN KEPADA HARAKAHDAILY BERHUBUNG ARTIKEL FITNAH

Friday 27 February 2015

PM DS @NajibRazak KEMUKA SURAT TUNTUTAN KEPADA HARAKAHDAILY BERHUBUNG ARTIKEL FITNAH


KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak hari ini mengemukakan surat tuntutan kepada pihak HarakahDaily berhubung kenyataan fitnah dalam artikel berhubung dana 1MDB di laman web itu.

Surat tuntutan itu diserahkan kepada Pengarah Urusan Harakah, Dr Rosli Yaakop dan Ketua Pengarang HarakahDaily, Taufek Yahya, 3 petang semalam.

Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak, firma guaman yang mewakili Najib, mengemukakan surat tuntutan itu atas kapasiti peribadinya berhubung laporan bertarikh 19 Februari itu.

Menurut surat tuntutan itu yang ditandatangani peguam, Datuk Mohd Hafarizam Harun, artikel itu mempunyai kata-kata berunsur fitnah dengan niat jahat ke atas anak guamnya.

Ia juga menyatakan bahawa segala tuduhan yang dibuat adalah tidak berasas sama sekali, tanpa sebarang bukti kukuh dan adalah amat serius serta dengan niat jahat untuk memburukkan dan merosakkan reputasi dan imej Najib.

Surat tuntutan itu juga menyatakan laporan itu antara lain bertujuan untuk menjatuhkan dan merendahkan maruah dan kredibiliti Najib yang mempunyai imej awam yang baik.

Ia antara lain menuntut HarakahDaily berhenti daripada membuat kenyataan lanjut berunsur fitnah berhubung isu itu terhadap Najib, 48 jam daripada tarikh notis itu iaitu pada 26 Februari.

Ia juga menuntut pihak HarakahDaily membuat satu permohonan maaf tidak bersyarat dalam bentuk bertulis dan penarikan balik kenyataan berunsur fitnah itu, atas terma-terma yang dipersetujui oleh firma guaman itu bagi pihak Najib, 48 jam daripada tarikh notis itu.

Ia juga menuntut pihak HarakahDaily untuk menyediakan satu akujanji bertulis bahawa saluran lidah rasmi PAS itu tidak akan mengeluarkan kenyataan berunsur fitnah itu atau kenyataan yang serupa dengannya.

Ia menyatakan bahawa sekiranya firma guaman itu tidak menerima sebarang maklum balas dari pihak HarakahDaily berhubung surat tuntutan itu, ia bermaksud pihak itu tidak menafikan penegasan Najib itu dan HarakahDaily juga berniat untuk meneruskan dengan penerbitan kenyataan berunsur fitnah itu.

"Dalam keadaan tersebut, kami mempunyai arahan tegas anak guam kami untuk meneruskan prosiding mahkamah terhadap pihak tuan tanpa sebarang rujukan pihak tuan, termasuklah permohonan memfailkan injunksi bagi menghalang sebarang penerbitan lanjut berhubung isu tersebut," menurut surat tuntutan itu.
- BERNAMA

No comments:

Post a Comment