ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PAN ; SAMA SEPERTI PARTI SERPIHAN PAS YANG LAIN

Sunday 28 February 2016

PAN ; SAMA SEPERTI PARTI SERPIHAN PAS YANG LAIN

MARANG – Kemunculan parti Amanah tiada bezanya dengan kemunculan parti-parti serpihan Pas sebelum ini seperti Barisan Jemaah Islamiah Se-Malaysia (Berjasa) dan Parti Hizbul Muslimin Malaysia (Hamim).

Malah, Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Datuk Mohd Nassurudin Daud menyifatkan masa depan Amanah lebih suram berbanding penubuhan Berjasa dan Hamim yang diterajui oleh bekas menteri besar Kelantan dan bekas presiden Pas itu.

Menurutnya, sejarah politik di negara ini juga telah membuktikan penubuhan parti serpihan Pas seperti Berjasa dan Hamim tidak mampu untuk kekal lama tetapi Pas dilihat terus utuh sebagai parti pembangkang utama di negara ini hingga kini.

“Bekas menteri besar Kelantan, keluar dari Pas tubuh Berjasa. Bekas presiden Pas (pula) meninggalkan Pas menubuhkan Hamim. Tetapi kita tetap kekal.

"Kalau ditubuhkan bekas Presiden pun tidak kekal, apakan pula Amanah,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ketika berucap pada Himpunan Harapan Semua (Harap) 3.3 sebelum majlis himpunan berkenaan dirasmikan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Kampung Padang Mengkuang di sini, malam kelmarin.

Beliau yang merupakan Exco Kerajaan Kelantan turut menasihati ahli Amanah kembali kepada Pas kerana Amanah hanya keluar dari Pas untuk bergabung dengan DAP yang tidak bersetuju dengan perlaksanaan hudud di negeri Kelantan.
“Amanah dalam bahasa Arab dengan maksud hancur. Sebab itu saya nasihatkan supaya kembali kepada Pas.

"Amanah keluar daripada Pas untuk bergabung dengan DAP. Sedangkan DAP bukan hanya tidak bersetuju bahkan menentang pindaan Hudud di Kelantan,” katanya.

No comments:

Post a Comment