ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: ORANG RAMAI DIBERI AMARAN TENTANG PENIPUAN TAWARAN KEAHLIAN ISTANA SELANGOR

Monday 15 February 2016

ORANG RAMAI DIBERI AMARAN TENTANG PENIPUAN TAWARAN KEAHLIAN ISTANA SELANGOR



PETALING JAYA: Istana Selangor tidak pernah mengeluarkan sebarang dokumen atau lambang diraja kepada orang ramai bagi menunjukkan bahawa mereka adalah sebahagian daripada kerabat diraja.

Oleh itu, orang ramai diberi amaran terhadap tawaran barangan seumpama itu, kata Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor Datuk Mohd Amin Ahmad Ahya.

"Rakyat perlu berhati-hati kerana ia hanya satu penipuan.

"Tidak ada lambang seperti itu dikeluarkan oleh istana," katanya ketika dihubungi, Ahad.

Beliau mengulas mengenai penahanan dua lelaki yang dipercayai terlibat dalam menjual keahlian Istana Diraja Selangor.

Polis turut merampas sebuah kereta dengan nombor plat kuning yang mengandungi perkataan 'Istana Diraja Selangor' dan 'Y.M. Raja Ampat Selangor Tengku Lutfi B. Almarhum Tengku Badli Shah'.

Kereta itu juga dilengkapi dengan lampu berkelip dan siren, dan mempunyai pelekat dengan lambang diraja Selangor.

Mohd Amin berkata kerajaan negeri telah mengambil langkah-langkah untuk menghentikan kegiatan itu, termasuk memantapkan Akta Lambang dan Nama (Mencegah Penggunaan Tak Wajar) Enakmen 1962.

"Kami sedang berusaha untuk mengukuhkan enakmen itu, iaitu untuk mencegah orang yang tidak bertanggungjawab daripada menyalahgunakan nama baik Istana Selangor dan menghukum mereka yang didapati terlibat dalam penipuan itu," katanya.

Enakmen itu menyatakan bahawa tiada siapa yang dibenarkan untuk menggunakan lambang diraja, gelaran diraja Selangor, lambang diraja dan plat kuning pada kenderaan mereka kecuali Sultan dan Raja Muda.

Sesiapa yang menggunakan lambang itu pada kenderaan mereka tanpa persetujuan Sultan boleh dikenakan denda sehingga RM1,000.

Hanya lima kumpulan orang dibenarkan untuk meletakkan lambang negeri khas pada kenderaan mereka.

Mereka adalah Anak-anak Raja Bergelar, ahli-ahli Majlis Diraja, ahli majlis mesyuarat kerajaan negeri, Orang-orang Besar Daerah dan Anggota Dewan Undangan Negeri.

No comments:

Post a Comment