ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: LAPORAN POLIS DIBUAT TERHADAP USTAZ MENGHINA POLIS TRAFIK

Monday 22 February 2016

LAPORAN POLIS DIBUAT TERHADAP USTAZ MENGHINA POLIS TRAFIK



Satu laporan polls dibuat terhadap seorang ustaz yang mengeluarkan kenyataan menghina dan mengaibkan pasukan polls trafik dalam ceramahnya yang tersebar di media sosial sejak kelmarin.

Menerusi klip video berdurasi 50 saat itu, ustaz terbabit menggunakan kata-kata kesat dalam ceramahnya seperti bodoh dan bahlul, selain menuduh anggota trafik makan gaji haram kerana tidak solat Jumaat dan 'sibuk' membuat operasi sekatan jalan raya dan perangkap had laju.



Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Tajudin Md Isa, berkata laporan itu dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dang Wangi, semalam. 

"Siasatan akan dijalankan oleh Unit Siasatan Terkelas (UST) Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman dan siasatan dibuka mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan atas kesalahan menghina dan mengaibkan," katanya kepada BH.

Sementara itu, Ketua Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Nadzri Hussain, berkata dakwaan ustaz itu kononnya anggota trafik tidak menunaikan solat Jumaat adalah tidak berasas.

Contohnya di ibu negara, katanya, walaupun sibuk mengendalikan kawalan trafik dan lalu lintas, la tidak menghalang mana-mana pegawai dan anggota trafik menunaikan solat Jumaat. 

"Setiap warga trafik di ibu negara tidak pernah diarahkan untuk menjalankan tugas penguatkuasaan seperti operasi sekatan jalan raya dan perangkap had laju trafik ketika waktu solat Jumaat.

"Meskipun ramai pegawai dan anggota beragama Islam yang menjaga aliran trafik, mereka tidak pemah mengabaikan kewajipan sebagai seorang Islam. 

"Malah, kita menempatkan pegawai dan anggota wanita atau mereka yang bukan beragama Islam untuk penugasan di pondok trafik dan kaunter membuat laporan berhubung kejadian kemalangan dan saman," katanya.
Berita Harian

No comments:

Post a Comment