ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: BANJIR : HANYA TINGGAL 1 LALUAN DARAT KE KELANTAN !!!

Wednesday 24 December 2014

BANJIR : HANYA TINGGAL 1 LALUAN DARAT KE KELANTAN !!!


Laluan darat untuk ke Kelantan setakat ini hanya boleh dilalui dari arah Terengganu melalui Pasir Puteh selepas 24 laluan utama di tujuh daerah ditutup untuk semua lalu lintas ekoran banjir yang semakin buruk di negeri ini.

Antara laluan utama terlibat khususnya di Gua Musang ialah di KM 5-12 Jalan masuk Aring, KM15.8 Jalan Gua Musang-Jelawang-Dabong dan Jalan Gua Musang- Lojing- Simpang Pulai.

Laluan timur barat yang menghubungkan Jeli dan Gerik, Perak juga ditutup selepas jalan di kilometer 66, laluan tersebut runtuh malam tadi.

Di Kuala Krai jalan yang ditutup ialah, Jalan Sultan Yahya Petra, Jalan Jirat di Bandar Kuala Krai, KM0.7 Jalan Guchil ke Batu Balai, KM 66 Jalan Kota Bharu-Kuala Krai-Gua Musang dan KM100 Jalan Kota Bharu-Kuala Krai-Gua Musang.

Penutupan laluan utama di Gua Musang, Kuala Krai dan Jeli menyebabkan jalan darat khususnya menghubungkan Kuala Lumpur ke Kelantan terputus.

Sementara di Machang sebanyak enam laluan terlibat iaitu KM6.0-6.2 Jalan Kubor China-Temangan, KM 8.0 Jalan Machang-Pkl Meleret-Wakaf Bata, Kg. Paloh Rawa-Temangan, Jalan Kuala Sat - Kelaweh, Kg. Kemuning - Sg. Merkam, KM 10 Pangkal Gong-Kemubu- dan KM 4.0 Jalan Sg. Mati Kerawang (Pangkal Perahu).

Di Pasir Mas sebanyak empat laluan ditutup untuk semua kenderaan iaitu KM12 Jalan Rantau Panjang-Panlima Bayu, KM 3.O Jalan Pengakalan Rakit, KM11 Jalan Pohon Tanjung-Rantau Panjang (Jalan lama Kg Siram dan KM23 Jalan Bonggol Kulim).

Manakala di Tumpat laluan yang ditutup ialah KM8 Jalan Cabang 4-Kg.Jambu-Meranti, KM2 Jalan Keselamatan (KESBAN) Pengkalan Kubor - Kg Jambu 2 dan KM3 Jalan Pohon Tanjung - Pasir Pekan.

Di Tanah Merah hanya laluan KM1.5 Jalan Tanah Merah-Kusial-Kg. Ipoh.

GAMBAR BANJIR DI KAWASAN KOTA BHARU



No comments:

Post a Comment