ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: "PUTRAJAYA BUKAN SEGALA-GALANYA, KATA PAS

Saturday 20 December 2014

"PUTRAJAYA BUKAN SEGALA-GALANYA, KATA PAS

alt

KOTA BHARU - PAS menegaskan bahawa misi untuk merampas kuasa dari Barisan Nasional (BN) untuk mentadbir di Putrajaya bukanlah hasrat utama parti Islam itu tetapi untuk memartabatkan agama Islam.

Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Abdullah berkata, Kerajaan negeri yakin Kelantan mampu merealisasikan pelaksanaan hudud tahun hadapan mengikut kesesuaian secara realiti di sini.

“Kita tidak boleh berhenti dengan kuasa sahaja, kalau kita dapat kuasa, tapi tidak buat agama, itu sudah salah dalam perjuangan kita, kita menang di Kelantan dan melaksanakan ajaran Islam setakat mana yang kita boleh.

“Di sini kita boleh bersikap realistik dan praktikalnya kerana 97 peratus adalah orang Melayu dan Islam, sebab itu kita buat undang-undang ini (hudud) di Kelantan, bukan pada negeri-negeri lain,” katanya  yang dipetik Sinar Harian.

Menurutnya, Pas Kelantan juga tidak pernah memaksa negeri di bawah pentadbiran rakan komponen PR seperti Selangor dan Pulau Pinang untuk melaksanakan hudud kerana mengakui situasi dan realitinya sangat berbeza.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjaya Pas 1 Kelantan memberitahu, jika ia berjaya dilaksanakan di Kelantan nanti, pihaknya juga mengalu-alukan jika ia mahu diguna pakai untuk seluruh Malaysia.

Mohd Amar yang juga AJK Pas Pusat turut menegaskan, mana-mana pihak yang enggan menerima hudud tidak boleh memaksa orang Islam untuk menolak undang-undang Islam itu.

“Kita ini sebuah negara demokrasi, sebab itu kita tidak boleh paksa kehendak kita kepada orang lain, mana-mana yang tidak setuju itu adalah hak dia. Pas terbuka, dia tak nak sokong, itu hak dia, tapi jangan paksa orang lain terutama orang Islam untuk tidak sokong undang-
undang Islam.

“Selama ini mereka kata benda ini bercanggah dengan perlembagaan, sekarang kita nak ikut saluran perlembagaan lah,” katanya.

No comments:

Post a Comment