ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: APA YANG DIMAKSUDKAN FITNAH KUBUR ???

Friday 19 December 2014

APA YANG DIMAKSUDKAN FITNAH KUBUR ???


Meninggal Dunia Hari Jumaat Terhindar Dari Fitnah Kubur??? - Alhamdulillah. Hari ini terima berita kematian seorang kawan lama yang menderita kanser rahim. Mengapa alhamdulillah? Kerana telah berbulan dia menderita Sakit dan jika mati itu lebih baik baginya, maka redhakanlah. Maafkanlah segala kesilapan rakan kita dan halalkan segala hutang, jika ada. Lagi satu, beliau meninggal pada hari Jumaat yang barakah.

Insyaa Allah...sesiapa orang islam yang meninggal dunia pada hari jumaat, ia meninggal sebagai khusnul khotimah (pengakhiran yang baik).

Tambahan pula barangsiapa orang islam yang meninggal dunia pada hari jumaat, ia terhindar dari fitnah kubur.

Apa yang dimaksudkan dengan fitnah kubur?


Diriwayatkan daripada Ummul Mukminin, Aisyah r.a, bahawa Nabi shallaAllahu `alaihi wa sallam selalu berdoa :



Doa Hindari Fitnah Kubur

Maksudnya;

"Ya Allah, aku berlindung dengan kekuasaanMU dari azab neraka dan fitnah neraka dan dari fitnah kubur dan azab kubur". (Sahih Bukhari 6014)


Al-Hafidz Ibnu Hajar r.h menyebut maksud fitnah kubur ialah soalan dua malaikat di dalam kubur. 

Mubarakfuri r.h menyebut, fitnah kubur ialah kesulitan apabila menjawab soalan dua malaikat di dalam kubur. (Rujuk, تحفة الاحوذي , 9/328 )

"Mintalah keampunan daripada Allah untuk si mati dan mintalah ketetapan (kebenaran di dalam menjawab), kerana dia sekarang sedang disoal". (HR. Abu Daud)


Orang yang meninggal pada Hari Jumaat, InsyaAllah akan selamat dari fitnah (bencana/seksa) kubur.

Daripada Abdullah bin Amr, sabda Rasulullah s.a.w: “Tidak seorang Muslim yang mati pada hari Jumaat atau pun malam Jumaat, melainkan diselamatkan Allah SWT daripada fitnah kubur.” (Hadis Riwayat Tarmizi)



Para ulama bersepakat tentang kebenaran azab dan nikmat yang ada di alam kubur (barzakh) . Nikmat tersebut merupakan nikmat yang hakiki, begitu pula azabnya, bukan sekadar bayangan atau perasaan .

Fitnah (pertanyaan) kubur itu berlaku terhadap roh dan jasad manusia baik orang mukmin maupun kafir. Dalam sebuah hadis sahih disebutkan Rasulullah SAW selalu berlindung kepada Allah SWT dari seksa kubur.

Nabi S.A.W. mengajar kita agar sentiasa berdoa dan mohon perlindungan Allah S.W.T. ketika habis membaca tasyahhud akhir kepada empat perkara. Sebagaimana sabdanya yang bermaksud : "Bila seseorang selesai membaca tasyahhud (akhir), hendaklah ia memohon perlindungan kepada Allah empat perkara, iaitu: ' Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu dari seksa Neraka Jahannam, dari seksa kubur, dari fitnah hidup dan mati, dan dari fitnah al-Masih Dajjal'. (Selanjutnya, hendaklah ia berdoa memohon kebaikan untuk dirinya sesuai kepentingannya)".

(Hadis Riwayat Muslim, Abu 'Awanah, Nasa'i dan Ibnu jarud dalam al-muntaqa)

Rasulullah SAW menyebutkan sebagian dari pelaku maksiat yang akan mendapatkan azab kubur, diantaranya mereka adalah :

1. Suka mengadu domba, fitnah dan mengumpat.

2. Suka berbuat ghulul (pengkhianatan dalam baitul mal, zakat, atau ghanimah.)

3. Suka berbohong.

4. Membaca al-Quran tetapi tidak melaksanakan apa yang diperintahkan dan
yang dilarang dalam al-Quran

5. Melakukan zina

6. Memakan riba

7. Belum membayar hutang setelah mati (orang yang berhutang akan tertahan
tidak masuk syurga kerana hutangnya)

8. Tidak bersuci setelah buang air kecil (solatnya tidak sah)

9. Meninggalkan solat 5 waktu


Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment