ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: THAILAND JUARA #AFCSUZUKICUP 2014

Saturday 20 December 2014

THAILAND JUARA #AFCSUZUKICUP 2014


KUALA LUMPUR: Impian Malaysia untuk membali balik trofi Piala AFF Suzuki buat kali kedua musnah selepas Thailand menang agregat 4-3 pada aksi akhir kedua di Stadium Nasional Bukit Jalil, Sabtu. 

Pun begitu, kesedihan skuad Malaysia terubat dengan apabila Safiq Rahim diumumkan pemenang kasut emas kejohanan itu dengan jaringan enam gol. 

Pada aksi yang penuh dramatik dengan kehadiran 90 ribu penyokong ke stadium, peluang Harimau Malaya untuk meraih kemenangan begitu hampir selepas menjaringkan tiga gol seawal minit ke-4 melalui sepakan penalti oleh perancang utama Safiq, tandukan Indra Putra Mahayuddin untuk kedua (minit ke-45) manakala gol ketiga juga dari Safiq pada minit ke-58. 

Bagaimanapun skuad Gajah Perang yang dibimbing Kiatisuk Senamuang bangkit mencari gol kemenangan sepuluh sebelum tamat permainan sebenar hasil jaringan penyerang Yannic Chappuis pada minit ke-82. 

Dan pada minit ke-88 pemain lawan, Chanathip memastikan trofi itu kukuh dalam genggaman mereka. 

Bagaimana pun, tahniah kepada pemain-pemain negara yang dibimbing Dollah Salleh dengan mempamerkan permainan cemerlang selepas aksi hambar pada aksi pertama di Bangkok Rabu lalu. 

Thailand menjulang kejuaraan kali keempat selepas muncul juara tiga edisi terdahulu pada 1996, 2000 dan 2002. 

Selaku juara, Thailand membawa pulang wang tunai berjumlah AS$200,000 (RM696,974) dan trofi Piala AFF.

Jaringan:
Malaysia: Safiq Rahim (4' & 58'), Indra Putra Mahayuddin (46')
Thailand: Charyl Chappuis (81'), Chanathip Songkrasin (87')
***Keputusan pusingan akhir pertama dalam kurungan ( ).
Barisan Pemain:
MALAYSIA: Mohd Farizal Marlias, Muhammad Zubir Mohd Azmi, Mohd Afif Amiruddin (Mohamad Muslim Ahmad), Muhammad Shukor Adan (kapten), Safiq Rahim, S. Kunanlan, Indra Putra Mahayuddin (Gary Steven Robbat), Mohd Badhri Mohd Radzi, Azamuddin Mohd Akil (Mohd Safee Mohd Sali), Mohd Amri Yahyah, Norshahrul Idlan Talaha.
THAILAND: Kawin Thamsatchanan (kapten), Perapat Notechaiya, Thawikan Kroekrit (Abdul Lahsom), Suttinun Phukhom, Sarach Yooyen, Charyl Yannic Chappuis, Adisak Kraisorn, Prakit Deeprom (Sarawut Masuk), Narubadin Weerawatnodom, Tanaboon Kesarat, Chanathip Songkrasin.
mStar

No comments:

Post a Comment