ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: SYARIKAT TELEKOMUNIKASI BOLEH KENAKAN GST 6% DENGAN MASA BERBUAL TAMBAHAN - Jabatan Kastam

Thursday 2 April 2015

SYARIKAT TELEKOMUNIKASI BOLEH KENAKAN GST 6% DENGAN MASA BERBUAL TAMBAHAN - Jabatan Kastam


PUTRAJAYA: Syarikat telekomunikasi boleh mengenakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) sebanyak 6 % bagi perkhidmatan kad tambah nilai dengan syarat mereka menawarkan masa berbual tambahan. 

"Satu mesyuarat diadakan bersama dengan ketua pegawai eksekutif semua syarikat telekomunikasi pagi tadi dan satu keputusan telah dibuat," kata Pengarah Kastam bahagian GST, Datuk Subromaniam Tholasy. 

"Syarikat telekomunikasi mempunyai dua pilihan sama ada mengekalkan harga kad tambah nilai dengan menyerap 6 % GST, atau mereka boleh mengenakan caj 6 % daripada harga kad tambah nilai dengan syarat mereka memberikan masa berbual tambahan kepada pengguna. 

"Mereka akhirnya telah bersetuju dan menetapkan sekiranya kos kad tambah nilai RM10.60, pengguna akan diberikan masa berbual tambahan sehingga RM1. Ini adalah berita baik kepada pengguna," kata Subromaniam pada sidang media di Kementerian Kewangan pada Khamis. 

Pengumuman tersebut dibuat sehari selepas Subromaniam berkata harga semua kad tambah nilai kekal dengan nilai GST diserap oleh syarikat telekomunikasi. 

Subromaniam adalah keputusan sementara untuk tempoh tiga bulan dan jabatan tersebut dan syarikat telekomunikasi akan mengadakan pertemuan untuk membincangkan keputusan muktamad mengenainya. 

"Inilah jalan penyelesaian terbaik buat masa ini. Ketua Pengarah Kastam akan bertemu dengan syarikat telekomunikasi dalam tempoh tiga bulan lagi untuk menentukan sama langkah tersebut akan diteruskan atau menurunkan harga kad tambah nilai," kata Sobramaniam. 

No comments:

Post a Comment