ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PRK ROMPIN : PAS MAHU "PANASKAN" ISU SEMASA

Monday 13 April 2015

PRK ROMPIN : PAS MAHU "PANASKAN" ISU SEMASA


KUALA LUMPUR: PAS lebih berminat menjadikan Pilihan Raya Kecil (PRK) Parlimen Rompin sebagai platform untuk parti itu 'memanaskan' lagi isu semasa yang timbul dalam negara kebelakangan ini.

Naib Presidennya, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, dengan adanya isu semasa serta kekalahan parti itu pada pilihan raya lalu, PAS berharap PRK Rompin menjadi medan untuk rakyat menyatakan sikap terhadap kepimpinan kerajaan masa kini.

“Pada pilihan raya dulu kita kalah lebih 15,000 majoriti di Rompin.

“Tapi sebab sekarang isunya banyak, kita letakkan sasaran bahawa pengundi akan jadikan PRK Rompin untuk menyatakan sikap terhadap apa yang kerajaan buat kepada rakyat sekarang,” katanya pada sidang media selepas mesyuarat di Pejabat Agung PAS di sini, Isnin.

Beliau yang dilantik sebagai Pengarah Pilihan Raya PRK Rompin berkata, menerusi pilihan raya itu, rakyat akan mendapat beberapa manfaat serta mendapat penjelasan tentang isu-isu yang berlaku.

“Kita hadapi pilihan raya kadang-kadang bukan soal untuk menang  tapi untuk rakyat mendapatkan penjelasan tentang apa yang berlaku,” katanya.

Mengulas mengenai peluang PAS di Rompin, beliau mengakui ia agak sukar, namun percaya ia bukan sesuatu yang mustahil.

“Tak ada yang mustahil, kita akan maksimakan keupayaan, kita mahu rakyat dapat manfaat dengan adanya pilihan raya contohnya jalan diturap," katanya.

Mengenai calon, beliau berkata, keputusan akan dibuat selepas cawangan menghantar senarai nama bakal calon di kalangan anak tempatan dan pengisytiharan akan dibuat pada 20 April ini.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada Jumaat menetapkan hari pengundian PRK Parlimen Rompin, Pahang diadakan 5 Mei, manakala penamaan calon pada 22 April ini. Hari pengundian awal pada 30 April ini.

Kerusi Parlimen Rompin diisytihar kosong apabila penyandangnya, Tan Sri Jamaluddin Jarjis maut dalam nahas helikopter di Kampung Sungai Pening, Semenyih.

Pada PRU ke-13, Jamaluddin mengekalkan kerusi kawasan tersebut yang disandangnya sejak 23 tahun lalu, apabila mengalahkan bekas Ketua Muslimat PAS Pusat, Nuridah Mohd Salleh dengan majoriti 15,114 undi.
mStar

No comments:

Post a Comment