ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: GST: KELANTAN DICABAR HARAMKAN CUKAI NEGERI JUGA

Tuesday 14 April 2015

GST: KELANTAN DICABAR HARAMKAN CUKAI NEGERI JUGA


SHAH ALAM – Kerajaan Kelantan pimpinan Pas dicabar mengeluarkan fatwa bahawa semua cukai di bawah pentadbirannya adalah haram sebelum menyanggah hukum pelaksanaan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada masa ini.
Exco Pemuda Umno, Dr Fathul Bari Mat Jahaya berkata, Pas Kelantan tidak sewajarnya menyalahgunakan dalil untuk menyerang pelaksanaan cukai baharu itu sahaja tanpa pemahaman mendalam.
“Sebenarnya, nas-nas tersebut adalah bersifat umum terhadap apa-apa cukai, jadi kenapa ditumpukan kepada GST sahaja, saya melihat ini ada usaha-usaha politik.
“Kalau hendak cakap cukai itu haram, saya minta Kerajaan Kelantan bercakap haram ke atas semua cukai, cukai pendapatan haram…cukai pintu haram…haramkan semua cukai, kenapa GST sahaja, tolong jangan selektif,” katanya kepada Sinar Online, semalam.
Beliau berkata demikian mengulas kenyataan Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob semalam yang mendakwa Islam melarang pemimpinnya mengutip cukai daripada orang miskin untuk menyelesaikan masalah ekonomi negara.
Ahmad berkata, lagi cukai tersebut harus dikutip termasuk orang miskin apabila negara berada dalam keadaan darurat untuk tujuan mempertahankan kedaulatan negara.
Mengulas lanjut, Fathul Bari juga kesal apabila sesetengah ustaz Pas menggunakan hadis Nabi Muhammad SAW yang menyatakan, ‘Tidak akan masuk syurga pemungut cukai’ dengan mudah untuk menghukum kerajaan.
“Saya hendak betulkan ada sebahagian Ustaz dengan mudah gunakan hadis ini untuk memasuk atau menerakakan pemungut cukai, kena tengok penjelasan ahli ilmu dan ulama, jangan ambil sekerat saja.
“Al-Imam Az-Zahabi berkata, ‘Ambil dari seorang yang tidak berhak dan agihkan kepada orang tidak berhak’, Imam Nawawi pula berkata, ‘Ambil harta manusia tanpa hak, agihkan bukan dengan cara yang betul,” jelasnya.
Tambah beliau, perkataan cukai dalam hadis itu merujuk kepada dua perkara iaitu kurang dan zalim, maknanya secara zalim kutip cukai, paksa orang, bila dia agihkan secara tidak adil atau kurang.
“Jadi kalau orang yang kutip zakat pun dengan bukan cara yang betul, dia termasuk dalam hadis tadi (tidak masuk syurga pemungut cukai),” katanya lagi. http://gstmalaysiainfo.com/

No comments:

Post a Comment