ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: IKUT JK FATWA KEBANGSAAN, BILA HUKUM TIADA NAS JELAS - JAMIL KHIR

Wednesday 22 April 2015

IKUT JK FATWA KEBANGSAAN, BILA HUKUM TIADA NAS JELAS - JAMIL KHIR


KUALA LUMPUR: Umat Islam perlu berpegang kepada keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan berhubung hukum yang tidak mempunyai nas yang jelas.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata setiap keputusan yang dibuat pada peringkat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan merupakan pendirian dan pegangan kerajaan.

"Kita memamahi di luar sana banyak suara-suara bagi pandangan. Ambil contoh mudah pasal GST (Cukai Barang dan Perkhidmatan) ramai bagi pandangan tentang hukum.

"Tetapi hukum muktamad yang dipegang dalam keadaan tidak ada nas pasti (atau) jelas maka ia berdasarkan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa (Kebangsaan) dilantik kerajaan," katanya
Beliau berkata demikian semasa sesi penggulungan perbahasan usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong bagi kementeriannya di Dewan Negara di sini, Selasa.

Semalam, sekali lagi menegaskan bahawa pelaksanaan CBP adalah harus selagi terdapat keperluan dan maslahah untuk negara dan rakyat.

Pengerusinya Prof Emeritus Tan Sri Abd Shukor Husin berkata pelaksanaan sistem cukai baharu itu bagaimanapun perlu berpandukan kepada enam parameter syarak yang digariskan jawatankuasa berkenaan.

Usul menjunjung kasih titah ucapan Yang di-Pertuan Agong itu kemudian diluluskan.

Persidangan dewan bersambung esok. -Bernama 

No comments:

Post a Comment