ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: RUMAH DIBAKAR SELEPAS BERGADUH

Friday 20 June 2014

RUMAH DIBAKAR SELEPAS BERGADUH


KLANG – Gara-gara bergaduh dengan isteri, seorang lelaki bertindak membakar kediamannya di Jalan Jati, Pandamaran awal pagi semalam, menyebabkan sembilan lagi turut jadi mangsa.

Lelaki berusia 30an itu pada mulanya dikatakan cuba mengugut isterinya untuk membakar rumah namun ugutannya itu menjadi realiti sehingga sembilan keluarga yang juga jirannya terpaksa menanggung kejadian itu.

Ketua Polis Daerah Klang Selatan, Asisten Komosioner Kamarul Zaman Mamat berkata, selepas menjalankan siasatan, polis menahan lelaki itu di kawasan kediamannya beberapa jam kemudian.

“Dia yang mengalami kecederaan dirujuk ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) bagi rawatan lanjut.

“Lelaki itu direman bermula hari ini (semalam) bagi membantu siasatan atas tindakannya itu,” katanya.

Menurutnya, kes disiasat mengikut Seksyen 436 Kanun Keseksaan kerana melakukan khianat dengan api.

Perbuatan khianat lelaki itu menyebabkan tujuh daripada kediaman termasuk kediamannya sendiri musnah seratus peratus manakala tiga lagi terbakar sebahagiannya.

Kejadian sekitar jam 1.35 pagi itu dikatakan terlalu pantas menyebabkan penghuni kediaman gagal menyelamatkan harta benda berharga.

Mangsa, Lim Tian Kee, 53, berkata, kejadian disedarinya ketika dia sedang menonton televisyen bersama keluarga.

“Masa itu saya dengan empat anak rada di rumah. Isteri keluar bekerja di kilang.

“Tiba-tiba saya dengar orang ramai jerit kuat minta selamatkan diri…ada api. Saya tergamam tapi cepat-cepat kejutkan anak-anak sedang tidur,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, sebaik keluar rumah, dia terkejut mendapati rumah jiran di belakang rumahnya sedang terbakar.

“Semua berlaku terlalu cepat, tak sempat selamat apa-apa. Kami dan jiran hanya mampu tengok rumah hangus,” katanya yang kini menumpang di rumah saudara.

Mangsa lain yang hanya dikenali sebagai Lian, 60, berkata, kebakaran itu disyaki berpunca daripada sebuah rumah jiran di bahagian belakang.

Beliau mendakwa, sebelum kebakaran itu, jiran terdengar bunyi pergaduhan.

“Sebelum ini jiran-jiran selalu dengar suami isteri itu bergaduh. Suami dia ugut mahu bakar rumah. Sekarang dia betul-betul buat,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Pelabuhan Klang, Abdullah Mohd Salleh berkata, kebakaran disyaki mula merebak daripada kediaman di bahagian belakang sebelum marak ke kediaman berdekatan.

Menurutnya, semua kediaman itu diperbuat daripada papan separa simen dan kedudukannya sangat hampir antara satu sama lain.

“Anggota bomba mengambil masa kira-kira sejam setengah bagi mengawal api daripada merebak.

“Kami mengalami sedikit tekanan air hingga terpaksa mendapatkan air dari pili bomba yang terletak kira-kira 100 meter dari lokasi,” katanya.

Beliau berkata, proses pemadaman keseluruhannya mengambil masa hingga empat jam.

“Tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Sehingga kini kita masih menyiasat punca kejadian serta anggaran kerugian keseluruhannya,” katanya.
SH

No comments:

Post a Comment