ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: MENTERI BESAR BUAT U-TURN PUNCA BANJIR DI KELANTAN

Sunday 4 January 2015

MENTERI BESAR BUAT U-TURN PUNCA BANJIR DI KELANTAN

Menteri Besar Kelantan

Memang betullah tanggapan umum selama ini, orang PAS baik pemimpin kecil, pemimpin besar apatah lagi para penyokongnya terdiri daripada golongan berlidah biawak yang akan sanggup melakukan apa-apa sahaja hatta menjilat lubang dubur Lim Guan Eng.


Barangkali sebab sudah berpuas hati kerana Najib dan Kerajaan Persekutuan memberikan janji, segala bantuan akan diberikan kepada rakyat Kelantan yang terjejas kerana banjir, membuatkan Menteri Besar Kelantan itu berasa sudah sampai masanya untuk dia mempamerkan belang PAS yang sebenar iaitu CEPAT-CEPAT U-TURN bagi mengelakkan kemarahan luar biasa Lim Guan Eng, Lim Kit Siang dan Anwar Ibrahim. Apatah lagi berbanding Ahmad Yaakob, ‘Menteri Besar Tak Jadi Kelantan’ Husam Musa dengan bantuan Salahuddin Ayob kelihatan lebih cergas menyerang Kerajaan Persekutuan, Petronas dan Tenaga Nasional dalam usaha untuk menutup punca sebenar banjir besar berserta kayu-kayu balak yang memusnahkan lebih 2000 rumah mangsa banjir.

Tentu sekali faktor itulah yang menyebabkan Ahmad Yaakob menyatakan hari ini, penerokaan tanah dan pembalakan tidak terkawal di Hulu Kelantan bukanlah punca banjir besar sebaliknya yang menjadi punca adalah HUJAN LEBAT!

Pasti sebahagian daripada kita pernah mendengar alasan HUJAN LEBAT, kan?

Lim Guan Eng ketika ditanya mengapa Pulau Pinang yang kononnya sangat maju di bawah pentadbiran DAP, berhadapan dengan masalah banjir yang sangat kerap. Jawap Lim Guan Eng, kalau hujan tak lebat, tak adalah banjir.

Alasan yang sama nampaknya digunakan oleh Ahmad Yaakob. Daripada menjadikan pembalakan dan penerokaan tanah sebagai salah satu punca banjir besar di Kelantan yang telah membunuh 21 orang selain memusnahkan rumah penduduk, Ahmad Yaakob memilih untuk tidak menyalahkan industri haram berkenaan.

Sebaliknya dia berkata, banjir besar disebabkan hujan lebat di Hulu Kelantan. Pembalakan bukan punca kerana Kerajaan Negeri Kelantan telah pun membekukan lesen pembalakan semenjak tahun 2006 lagi. Namun Ahmad Yaakob terlupa bahawa Upaya Padu Plantation Sdn. Bhd. yang dimiliki oleh Ngeh-Nga dari Perak telah diberikan hak membalak dan meneroka tanah pada tahun 2008. Begitu juga dengan penerokaan-penerokaan tanah kononnya untuk Ladang Rakyat tetapi sehingga kini, Ladang Rakyat langsung tidak memberikan sebarang pulangan kepada Kerajaan Negeri Kelantan apatah lagi kepada rakyat Kelantan.

Sudah terang lagi bersuluh. Kawasan Hulu Kelantan memang teruk dikerjakan oleh tangan-tangan tamak yang bukan sahaja menggondolkan segala hutan, tetapi juga menjadikan kawasan yang sepatutnya sebagai tebatan banjir semulajadi itu sebagai kawasan maut yang bila-bila masa sahaja boleh runtuh dan terhakis untuk membunuh seluruh penduduk Gua Musang, Kuala Krai dan sebagainya.

Sehingga kini, tiada sebarang berita yang menyatakan syarikat-syarikat atau kroni-kroni yang diberikan hak membalak di Hulu Kelantan mahu mengeluarkan perbelanjaan untuk membantu rakyat Kelantan sebaliknya Husam Musa dan kroni-kroninya seperti Nga Kor Ming melalak menyalahkan Kerajaan Pusat sekalipun yang memusnahkan alam sekaligus mengganggu biologi adalah mereka sendiri.

Maka wujudlah pertanyaan, adakah sebenarnya Ahmad Yaakob telah digertak oleh Husam Musa yang tiba-tiba sahaja muncul semasa isu banjir ini dan kembali meraih perhatian dengan pelbagai kenyataan-kenyataan bodohnya, termasuklah menyalahkan TNB dan Empangan Kenyir kerana banjir di Gua Musang? Adakah sebenarnya Menteri Besar Kelantan itu mahu menyaingi populariti Husam Musa yang tiba-tiba sahaja terpacul kerana membangkitkan kembali isu yang dia telah kalah di medan perundangan iaitu ROYALTI MINYAK?
-mykmu

No comments:

Post a Comment