ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: BAHAYA AMALKAN MINUM 'TEH O AIS'

Friday 30 January 2015

BAHAYA AMALKAN MINUM 'TEH O AIS'


Tea @ teh sudah dibuktikan baik untuk minuman antioksidan. Namun tidak selamanya pengambilan teh baik untuk kesihatan. Mungkin minuman yang biasa yang anda akan pilih untuk menemani semasa santai atau selepas makan. Segelas teh o ais yang segar atau air putih?

Sebuah kajian terbaru yang disiarkan Health News Daily, menuliskan risiko mengambil teh ais, yang ternyata dapat menyebabkan batu karang. Kajian ini dilakukan oleh Loyola University Medical Center. Mereka menjelaskan jika minuman teh yang disediakan sejuk mengandungi oksalat yang cukup tinggi.

Zat kimia ini menyebabkan pembentukan kristal-kristal kecil yang terbentuk daripada mineral dan garam. Tidak hanya teh saja yang mengandungi oksalat, jenis makan lain seperti bayam, rhubarb coklat, dan kacang juga masuk dalam senarai makanan tinggi oksalat.

Walaupun kristal ini tidak berbahaya, namun para penyelidik mengatakan jika pegumpulan Kristal mungkin terjadi. Ini akan mengganggu aliran urin dari ginjal ke pundi kencing, dan akan menyebabkan rasa sakit yang teruk.

“Bagi orang yang mempunyai kecenderungan memiliki gangguan fungsi buah pinggang, teh ais adalah minuman yang paling tidak disyorkan,” papar Dr. John Milner, pembantu profesor urologi di Universiti Loyola Chicago Stritch.

“Seperti orang lain, saya juga sangat suka menikmati teh ais semasa cuaca panas, namun jangan berlebihan.”

Seperti dimaklum, kekeringan adalah salah satu penyebab gangguan buah pinggang, dan tea ais mungkin adalah penyebab meningkatkan risiko ini. Untuk mengelakkan penyahhidratan ini, air putih tetap menjadi pilihan terbaik.

Apa pun kalau nak minum tu boleh… cuma jangan berlebihan atau keterlaluan.. Kalau tea o suam atau panas lebih bagus tanpa ais.

No comments:

Post a Comment