ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: AMARAN HUSAM : JAGA KERUSI PAS, JANGAN "HANYUT" SELEPAS BANJIR !!!

Friday 2 January 2015

AMARAN HUSAM : JAGA KERUSI PAS, JANGAN "HANYUT" SELEPAS BANJIR !!!



Parti pemerintah kerajaan negeri Kelantan, PAS perlu menjuarai program pembangunan negeri itu yang dilanda banjir bagi memastikan 24 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di negeri itu terlibat dalam musibah berkenaan tidak turut sama 'hanyut', kata Datuk Husam Musa.

Naib presiden PAS itu berkata, meskipun mereka tidak mempunyai keupayaan seperti kerajaan pusat daripada segi kewangan dan kepakaran, PAS perlu menjuarai program pasca banjir di peringkat akar umbi dan dilihat rakyat.

"Ada 27 DUN terlibat banjir (di Kelantan), kalau kita tidak jaga ini, semua hanyut sekali. Saya tidak mahu tengok DUN kita hanyut," kata Husam dalam program Malam Amal, Kelantan Pasca Banjir, "The Untold Story" anjuran Yayasan Darul Hijrah di Kuala Lumpur, malam tadi.

"Cara sesetengah pemimpin kata, seperti mahu gunakan kesempatan ini untuk meluaskan pengaruh politik mereka.

"Kita tidak boleh bina rumah seperti kerajaan pusat bina, tetapi kita mahu dilihat, mengetuai misi banjir mega Kelantan 2014. Saya mahu tuan puan bantu kami daripada segi itu," katanya.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebelum ini mengumumkan peruntukan khas berjumlah RM500 juta bagi setiap negeri yang dilanda banjir.

Peruntukan itu merupakan tambahan kepada bantuan RM50 juta melalui Kementerian Kewangan yang diumumkan pada 25 Disember lalu, khusus bagi operasi menyelamat dan penghantaran barangan keperluan kepada mangsa banjir.

"Ringkasnya banjir ini paling hebat, paling luar biasa," kata Husam.

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Salor itu berkata, kerajaan pusat pimpinan Barisan Nasional (BN) seperti tidak bersedia menghadapi banjir besar berkenaan sehingga mengakibatkan penduduk terlibat gagal bersiap sedia sekali gus mengalami kerugian besar susulan kehilangan harta benda dan kemusnahan kediaman mereka.

"Mungkin mereka terkejut, tetapi sebagai kerajaan mereka tidak boleh terkejut, mereka ada saluran.

"Kalau kerajaan Malaysia ada sistem simulasi yang kemas, sudah boleh beritahu dalam hebahan, air akan tiba jam sekian-sekian, tetapi tidak...kerajaan kata ini banjir biasa. Tak payah bimbang, terkawal," katanya.

Husam berkata, dakwaan beberapa pihak yang berkata banjir besar di Kelantan berpunca daripada 'hukuman' Allah kerana hudud juga tidak masuk akal.

"Orang kata hukuman kerana mahu laksana hudud, bukan macam itu. Dalam konteks Kelantan kita tidak boleh kata hukuman, lima kali pilihan raya orang Kelantan sokong negeri yang mahu laksana enakmen jenayah syariah, yang kena hukuman patutnya orang Johor, Negeri Sembilan, enakmen jenayah Islam tiada," katanya, berseloroh.

RakyatNews

No comments:

Post a Comment