ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: DAP ANTI PAS!!! SEBAB SEBENAR NG SUEE LIM BERTANDING TIMBALAN SPEAKER!!!

Monday 1 December 2014

DAP ANTI PAS!!! SEBAB SEBENAR NG SUEE LIM BERTANDING TIMBALAN SPEAKER!!!

 
AZMIN Ali pernah berjanji pada DAP jika rancangan untuk menjatuhkan Khalid Ibrahim daripada kerusi MB Selangor dan Azmin berjaya menggantikan tempat Khalid, maka DAP telah dijanjikan untuk diberikan 4 kerusi Exco Kerajaan Negeri Selangor kepada DAP atas usaha mereka.
 
Jadi, itulah sebabnya tiba-tiba DAP mencadangkan nama Adun DAP Sekinchan untuk merebut kerusi Timbalan Speaker DUN Selangor daripada Adun PAS Bangi. 
 
Walaupun Azmin telah berjanji untuk memberikan kerusi Timbalan Speaker kepada PAS setelah mengurangkan kerusi Exco, namun kerusi tersebut menarik minat DAP oleh kerana Azmin mungkir janji. 15 Adun DAP, 15 Adun PAS dan 13 Adun PKR. Namun, Exco PKR pula yang lebih banyak daripada parti yang menang kerusi banyak.
 
Apa pun yang pasti, jika benar DAP menghormati Tahaluf Siyasi yang dibentangkan oleh PAS dalam pakatan, pasti DAP akan memberi laluan mudah tanpa pertandingan untuk kerusi Timb Speaker. Sekarang sudah jelas yang DAP memang anti dan benci dengan PAS Selangor.
 
 
DAP Tetap Tuntut Jawatan Timbalan Speaker DUN Selangor
PETALING JAYA 1 Dis - DAP akan tetap menuntut satu lagi Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor diwujudkan bagi meletakkan parti itu memegang jawatan tersebut.

Pengerusi DAP Selangor, Tony Pua berkata, pihak parti akan terus melobi sehingga ianya diluluskan walaupun ianya telahpun dimenangi PAS melalui undi rahsia yang dijalankan di DUN baru-baru ini.

"Kami tidak berniat untuk menghalang timbalan speaker dari PAS yang telah dilantik.

"Kami hanya menuntut bahawa timbalan speaker kedua dilantik seperti sebagaimana di Perak dan Sabah," ujar Pua dalam ucapan Konvensyen DAP Selangor di Pusat Sivik Petaling Jaya di sini semalam.

Beliau menjelaskan, tuntutan DAP Selangor itu tidak keterlaluan jika dibandingkan dengan komitmen parti itu terhadap kerjasama Pakatan Rakyat (PR).

Tegasnya, DAP Selangor terbukti konsisten dalam perjuangan PR walaupun berhadapan dengan beberapa konflik termasuk krisis Menteri Besar Selangor baru-baru ini.

"DAP merasakan bahawa permintaan kami adalah adil dan tidak keterlaluan .

"DAP meminta agar Menteri Besar, Azmin Ali adil kepada DAP," katanya

Pua turut berkata, pihaknya bersetuju untuk memilih ADUN Sekinchan, Ng Suee Lim bagi memegang jawatan itu.

"Suee Lim kekal sebagai pilihan parti itu untuk jawatan Timbalan Speaker Tambahan," tegasnya.

Suee Lim yang sebelum ini merupakan calon DAP bagi jawatan Timbalan Speaker telah tewas kepada wakil PAS iaitu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Bangi, Mohd Shafie Ngah.

No comments:

Post a Comment