ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PEMILIHAN PEMUDA PAS : SUHAIZAN ATAU NIK ABDUH, PRO DAP ATAU PAS SEJATI ???

Wednesday 3 June 2015

PEMILIHAN PEMUDA PAS : SUHAIZAN ATAU NIK ABDUH, PRO DAP ATAU PAS SEJATI ???


736 PERWAKILAN PEMUDA BUANG UNDI
Pemuda PAS akan memilih ketua mereka dalam pertandingan satu lawan satu antara penyandang Suhaizan Kaiat dan Ahli Parlimen Pasir Mas Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz pagi Selasa.

Pertembungan mereka berdua menarik perhatian pemerhati politik bagi mencongak 'bayangan pemilihan jawatan utama PAS' Khamis ini.

Nik Abduh merupakan calon proksi ulama dalam PAS dan dilihat tegas memperjuangankan agenda Islam parti itu walaupun tidak disenangi sekutu mereka dalam Pakatan.

Manakala Suhaizan lebih mengutamakan 'politik budiman' dan dilihat tidak agresif dalam membawa agenda dan mesej Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Beliau sering dikatkan dengan penyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim (Anwarinas) dalam PAS.

Suhaizan dipercayai berdepan laluan getir mempertahankan jawatannya selepas rata-rata ustaz muda dalam PAS inginkan perubahan kepimpinan dalam sayap tersebut.

Untuk rekod, Nik Abduh mula dicalonkan untuk jawatan utama sayap itu oleh Pemuda PAS Marang kawasan yang dikuasai oleh timbalan Suhaizan, Muhammad Khalil Abdul Hadi.

Sementara Muhammad Khalil dicabar Raja Ahmad Iskandar Raja Yaacob, yang mana 736 perwakilan dewan itu dijangka akan mengundi calon pilihan masing-masing termasuk beberapa lagi jawatan dalam dewan berkenaan.

Malam Selasa, kurang 12 jam sebelum berlangsungnya proses pemilihan parti Suhaizan Kaiat  di’boo’ sekumpulan lelaki, dipercayai pemerhati muktamar sayap parti itu.

Respons tersebut diterima ketika beliau berada di pentas bagi memberi penjelasan berhubung isu dan perkara yang dibangkitkan perwakilan melalui perbahasan di Muktamar Pemuda PAS ke-56, malam Selasa.

Suhaizan tampil selepas dijemput oleh Pengerusi Tetap, Kamal Ashaari untuk menjawab pertanyaan yang dibangkitkan beberapa perwakilan berkaitan dirinya dan isu kepartian.

Antara yang dipersoalkan adalah sejauh mana Suhaizan, atas kapasitinya sebagai ketua sayap parti itu mengadakan perbincangan dengan DAP yang dilihat semakin lantang menentang hudud dan menyerang kepimpinan Presiden PAS.

Perasaan ‘kurang senang’ dengan Suhaizan dapat dilihat sebaik sahaja beliau naik ke pentas apabila kedengaran suara-suara, dipercayai pemerhati yang ditempatkan di dewan berasingan.

Keadaan masih tenang apabila Suhaizan menjawab satu demi satu persoalan, termasuk mengenai pendirian konsisten DAP berkaitan hudud.

Kemuncak ketidakpuasan hati itu ditunjukkan kumpulan tersebut apabila kedengaran dengan jelas - "boo" ketika  beliau menyatakan pendirian bahawa Pemuda PAS mengangkat idea dan kepimpinan Hadi.

Tidak cukup dengan "boo", ada juga terselit suara yang melaungkan perkataan ‘penipu’, ketika beliau memberi penjelasan.

Sementara itu, tidak jauh dari Dewan Jubli Perak, Dewan Muslihat PAS pula memulakan muktamarnya di Pusat Konvensyen Shah Alam, Shah Alam yang dirasmikan oleh Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.

Dewan Muslimat parti itu turut mengadakan pemilihan tengahari ini yang menyaksikan jawatan Ketua Muslimat PAS Pusat Siti Zailah Mohd Yusoff akan dicabar Nuridah Salleh.

Sementara itu, Dewan Ulamak PAS memulakan muktamarnya di Dewan Dato' Haji Fadzil Mohd Noor, Kolej Universiti Islam Zulkifli Muhammad (KUIZM), Taman Melewar, Gombak yang dirasmikan Mursyidul Am PAS Datuk Dr Haron Din.

Dewan Ulamak juga mengadakan pemilihan bagi jawatankuasa dewan itu tengah hari ini.

Semua keputusan pemilihan membabitkan ketiga-tiga cabang PAS itu dijangka akan diumumkan petang ini.

Muktamar Tahunan PAS Pusat kali ke-61 pula akan berlangsung Khamis sehingga Sabtu ini di Stadium Tertutup Kuala Selangor, Kuala Selangor.
AgendaDaily

No comments:

Post a Comment