ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: KELANTAN BAKAL NAIKKAN 3KALI GANDA CUKAI DAN PREMIUM TANAH

Tuesday 16 June 2015

KELANTAN BAKAL NAIKKAN 3KALI GANDA CUKAI DAN PREMIUM TANAH


Cukai dan premium tanah di negeri akan meningkat kira-kira tiga kali ganda daripada kadar biasa apabila dasar baharu mengenai tanah diperkenalkan tidak lama lagi.
Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd. Amar Nik Abdullah berkata, bagaimanapun kadar tersebut masih rendah berbanding dengan nilai tanah semasa yang melambung tinggi sejak beberapa tahun kebelakangan ini.
Beliau berkata, dasar baharu cukai dan premium tanah itu telah diluluskan pada sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) pada tahun lepas namun tidak dapat dilaksanakan pada masa kini kerana beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan.
“Kadar lama cukai dan premium tanah tidak lagi sesuai pada masa sekarang disebabkan nilai semasa tanah telah meningkat. Dalam dasar baharu ini, kadar denda bagi mereka ‘memerintah’ tanah dalam tempoh yang lama akan ditingkatkan.
“Bagaimanapun orang ramai yang dikenakan denda boleh merayu untuk mengurangkan denda atau membuat bayaran secara ansuran,” katanya ketika menjawab soalan tambahan Datuk Seri Mustapa Moha-med (BN – Ayer Lanas) dalam sidang DUN di sini hari ini.
Mohd. Amar berkata, kadar kenaikan tersebut masih belum muktamad kerana kaedah-keadah pelaksanaannya masih diperincikan.
“Secara umumnya kenaikan ini berbeza-beza dan ini merupakan salah satu cara untuk kutipan cukai yang lebih efisyen.
“Kita telah membuat pene­ra­ngan kepada wakil rakyat dan juga di peringkat daerah, kalau ada soal berbangkit kita boleh jelaskan kepada rakyat,” katanya. -UTUSAN

No comments:

Post a Comment