ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: GEMPA BUMI LANDA SABAH [6 GAMBAR]

Friday 5 June 2015

GEMPA BUMI LANDA SABAH [6 GAMBAR]



KOTA KINABALU: Satu gempa bumi dengan kekuatan 6.0 pada skala Richter berpusat di 6.1 utara, 116.6 timur, kira-kira 16 kilometer di barat daya Ranau berlaku jam 7.15 pagi tadi.

Gempa yang dikesan di kedalaman 54 kilometer di bawah tanah itu dirasai di sekitar Ranau, Tambunan, kawasan pedalaman dan pantai barat termasuk Tuaran, Kota Kinabalu, Beaufort dan Kota Belud.

Ahli geologi Amerika Syarikat berkata, tidak ada laporan awal kerosakan dan tiada amaran tsunami dikeluarkan.

Kajian Geologi Amerika Syarikat berkata gempa bumi itu melanda pada kedalaman 10 kilometer, dengan pusat yang terletak 19 kilometer (12 batu) dari bandar Ranau dan 54 kilometer dari Kota Kinabalu di daerah Sabah.

Malaysia tidak pengalaman gempa bumi tetapi di luar Lingkaran Api, tali pinggang aktiviti seismik berjalan sekitar lembangan Lautan Pasifik yang merangkumi negara jiran Indonesia dan Filipina.

Gegaran yang berlaku selama 15 saat itu menyebabkan mereka panik sehingga terpaksa meninggalkan rumah. Di Kota Kinabalu, penduduk di apartmen serta kakitangan awam dan swasta di bangunan tinggi diarahkan mengosongkan premis serta-merta.

Keadaan di dalam sebuah premis di Ranau selepas gempa bumi pagi tadi. Satu gempa bumi dengan kekuatan 5.9 pada skala Richter berpusat di 6.1 utara, 116.6 timur, kira-kira 16 kilometer di barat daya Ranau berlaku jam 7.15 pagi tadi.

Beberapa premis perniagaan termasuk bank dan pejabat kerajaan mengalami keretakan serta cermin pecah berikutan gegaran kuat berkenaan.

Bloglist Malaysia

No comments:

Post a Comment