ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: MUKTAMAR PAS : TSUNAMI PRO ULAMA DI PEMILIHAN PAS

Friday 5 June 2015

MUKTAMAR PAS : TSUNAMI PRO ULAMA DI PEMILIHAN PAS


KUALA SELANGOR: Pemilihan Muktamar PAS kali ke-61 yang selesai pada Khamis menyaksikan satu 'tsunami' oleh perwakilan apabila keputusan berpihak kepada golongan yang dilihat pro ulama di dalam parti itu berbanding kumpulan pro profesional bagi mewakili mereka di peringkat kepimpinan Pusat.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang berjaya mengekalkan jawatan Presiden PAS bagi penggal 2015/2017, sementara kejutan bagi jawatan Timbalan Presiden apabila pencabar, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berjaya menewaskan penyandang Mohamad Sabu.

Dalam saingan Naib Presiden pula, perwakilan memilih Idris Ahmad, Datuk Mohd Amar Abdullah dan Datuk Iskandar Abdul Samad, menewaskan Salahuddin Ayub, Datuk Mahfuz Omar, Datuk Husam Musa.



Hadi, 68, mengekalkan jawatannya itu selepas mengalahkan pencabarnya Ahmad Awang dengan jumlah undian sebanyak 928 undi dan majoriti 695 undi.

Ahmad Awang yang sebelum ini menjawat jawatan naib presiden PAS hanya mendapat 233 undi.

Keputusan itu diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Pemilihan, Asmuni Awi pada jam 10.15 malam tadi di Muktamar yang berlangsung di Stadium Tertutup Kuala Selangor, Selangor. 

Seramai 1,189 perwakilan mengundi pada pemilihan kali ini.


Abdul Hadi yang sebelum ini telah memegang jawatan itu selama 13 tahun sejak mengambil alih dari mantan presiden Allahyarham Datuk Dr Fadzil Noor pada 2002, akan memimpin parti itu untuk tempoh  dua tahun lagi sehingga 2017.

Kemenangan itu akan menjadikan Abdul Hadi sebagai Presiden PAS paling lama memegang jawatan itu.

Sementara itu  Tuan Ibrahim menewaskan Mohamad Sabu atau Mat Sabu bagi jawatan Timbalan Presiden dengan majoriti sejumlah 602 undi.

Mat Sabu, Shahir

Mohamad hanya sekadar memperoleh 279 undi dengan Tuan Ibrahim selesa di hadapan apabila mendapat 881 undi bagi pemilihan kali ini.

Bagi jawatan Naib Presiden, Idris Ahmad memperoleh 896 undi, Datuk Mohd Amar Abdullah 710 undi dan Datuk Iskandar Abdul Samad 672 undi untuk dipilih menduduki kerusi itu.

Mereka menewaskan Salahuddin Ayub yang hanya sekadar meraih 435 undi, Datuk Mahfuz Omar 378 undi dan Datuk Husam Musa  317 undi.

Sementara itu bagi 17 jawatan Ahli Jawatankuasa Kerja PAS rata-rata didominasi ahli pro ulama kecuali Mazlan Aliman.

Muktamar tahunan PAS ke-61 kali ini berlangsung dari 4 hingga 6 Jun.

No comments:

Post a Comment