ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: CADANGAN DAP BINA MASJID SATU PENGHINAAN

Monday 15 June 2015

CADANGAN DAP BINA MASJID SATU PENGHINAAN

Cadangan DAP bina masjid satu penghinaan - Mustapa

Hasrat DAP untuk membina sebuah masjid di Pasir Tumboh, Gua Musang dianggap satu penghinaan kepada umat Islam negara ini.

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, cadangan DAP itu seolah-olah menafikan pembinaan lebih 24,000 masjid dan surau oleh Kerajaan Persekutuan di seluruh negara sebelum ini.

"Takkan cadangan pembinaan hanya sebuah masjid itu hendak dihebohkan, hendak dimasyhurkan ke seluruh dunia," katanya selepas merasmikan Majlis Penutup Kolokium Pembangunan Islam di Malaysia di sebuah hotel di Kota Bharu semalam.

Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke Siew Fook dilaporkan berkata cadangan pembinaan masjid itu dipersetujui selepas mereka mendengar permohonan daripada imam serta penduduk di kawasan berkenaan.

Mustapa berkata, siasatan teliti perlu dilakukan sebelum pembinaan masjid itu bagi memastikan kesahihan sumber yang digunakan.

"Perkara ini perlu disiasat kerana masjid adalah tempat suci bagi umat Islam, kena yakin sumber pembinaannya adalah halal," katanya.

Sementara itu, Pengerusi Biro Agama Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Asyraf Wajdi Dusuki berkata, walaupun sumber pembinaan masjid itu halal ia tetap satu penghinaan kepada umat Islam.

"Tindakan itu seperti menidakkan kemampuan kita (umat Islam) untuk membina tempat ibadat (masjid), ia satu penghinaan," katanya.

Katanya, Kerajaan Persekutuan sentiasa memberi keutamaan kepada aspek pembinaan dan baik pulih masjid di seluruh negara terutama selepas bencana banjir akhir tahun lepas.

"Sehingga awal Jun ini sejumlah 98 buah masjid dan 170 madrasah telah dibaikpulih dengan peruntukan sebanyak RM4.3 juta," katanya. - MalaysiaGazette

No comments:

Post a Comment