ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: DURIAN DI PASARAN BEBAS BAHAN MUDARAT - KP KESIHATAN

Tuesday 2 June 2015

DURIAN DI PASARAN BEBAS BAHAN MUDARAT - KP KESIHATAN


PUTRAJAYA: Durian di pasaran tempatan, termasuk yang diimport, tidak mengandungi bahan yang boleh memudaratkan kesihatan orang ramai, kata Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah. 

Sehubungan itu, beliau berkata orang ramai tidak perlu khuatir kerana aktiviti pemantauan dan penguatkuasaan keselamatan makanan sentiasa dijalankan bagi memastikan makanan di pasaran adalah selamat. 

Katanya, jika pengguna berasa ragu-ragu dengan status keselamatan sesuatu makanan di pasaran tempatan, mereka boleh memaklumkannya kepada Kementerian Kesihatan. 

"Maklumat boleh disalurkan melalui Pejabat Kesihatan Daerah atau Jabatan Kesihatan Negeri terdekat atau melalui laman web Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan," katanya dalam satu kenyataan hari ini. 

Beliau mengulas dakwaan yang tersebar mengenai durian dicelup dengan bahan kimia beracun bagi memanjangkan jangka hayat serta kesegaran buah berkenaan sebelum dijual di pasaran. 

Menjelas lanjut mengenai isu itu, Dr Noor Hisham berkata menjadi kesalahan bagi mana-mana pihak mengimport, mengedar, menyimpan atau menjual makanan yang beracun, merosakkan atau memudaratkan kesihatan mengikut Seksyen 13 Akta Makanan 1983. 

"Sesiapa yang disabit kesalahan boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya sekali," katanya.
BERNAMA

No comments:

Post a Comment