ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: BAHAYA AMALAN MAKAN LEWAT MALAM

Tuesday 19 August 2014

BAHAYA AMALAN MAKAN LEWAT MALAM

Pelanggan: Mamak, teh tarik gelas besar satu, kasi tarik tinggi-tinggi tau.

Mamak: Okay, makan bos?
Pelanggan: Makan…. roti canai telur satu dan nasi lemak sotong. Cepat sikit ya, lapar ni.
Mamak: Baik bos, siap!

Contoh dialog diatas adalah kebiasaan bagi mereka yang gemarkan makan di restoran mamak yang selalunya pada lewat malam.
Sepinggan nasi lemak yang masih ‘berasap’ bersama sambal sotong, lawan dengan segelas besar teh tarik atau kopi O `kaw’ merupakan makanan yang tinggi nilai kolestrol dan gulanya.
Tabiat ini adalah kurang sihat dan boleh memberikan kesan negatif ke atas kesihatan dan kesejahteraan anda.
Fikirkan semua alternatif yang mungkin anda boleh menerima pakai dalam gaya hidup anda , strategi yang boleh membantu untuk mengelakkan anda daripada makan pada lewat malam.
Mari kita lihat apa kesan buruk makan pada lewat malam boleh menyebabkan:
1. Menyebabkan pedih ulu hati.
pedih-perih-ulu-hati
Ia telah dianggarkan bahawa pedih ulu hati menjejaskan ramai rakyat malaysia dan setiap tahun ratusan ringgit dibelanjakan pada ubat-ubatan untuk merawatnya. Refluks asid adalah satu keadaan yang menyebabkan pedih ulu hati yang merosakkan esofagus.
Ia boleh menyebabkan banyak masalah kesihatan seperti asma, serak kronik, dan dalam kes-kes teruk, menyebabkan kanser esofagus. Dalam kes ekstrem juga boleh menyebabkan ulser jika tidak dirawat.
2. Kekurangan tidur
kurang tidur
Salah satu fungsi utama tidur adalah untuk membantu anda pulih dari hari, jadi anda boleh bangun bertenaga. Tidur adalah penting untuk mental, fizikal, dan emosi kesejahteraan. Kurang tidur boleh menyebabkan kelesuan, keletihan mental dan fizikal, kesukaran dalam komunikasi, ingatan yang lemah atau kehilangan ingatan.
Kebanyakan orang mengalami kekurangan tidur apabila makan pada lewat malam. Satu hidangan berat diambil pada lewat malam menyebabkan badan terpaksa bekerja keras untuk mencernakan makanan tersebut. Ini juga akan menyebabkan kepenatan kerana organ organ pencernaan kita tidak mendapat rehat yang secukupnya kerana berkerja sepanjang malam untuk mencernakan makanan makanan tersebut.
3. Penghadaman tidak sempurna
penghadaman tidak sempurna
Makan pada lewat malam menghalang penghapusan toksin yang terhasil semasa proses pencernaan, ini boleh menyebabkan masalah gas dan kekejangan perut. Apabila anda tidur, sistem penghadaman menjadi lambat dan nutrien dalam makanan tidak dapat diserap sepenuhnya.
Ini mencetuskan penukaran makanan menjadi lemak dan membawa kepada kenaikkan berat badan. Mereka yang mengadu kembung perut tidak sedar bahawa ia adalah daripada makanan yang tertinggal dari pencernaan yang tidak sempurna.
4.Strok (Angin Ahmar)
strok
Tidur selepas makan juga boleh meningkatkan peluang anda mempunyai strok, menurut satu kajian yang dilakukan di Universiti Ioannina Sekolah Perubatan di Greece.
Kajian, yang memberi tumpuan kepada 500 orang yang sihat – 250 yang sebelum ini telah mengalami strok dan 250 yang telah didiagnosis dengan sindrom koronari akut, mendapati bahawa orang-orang yang menunggu terpanjang antara makan dan tidur pada risiko rendah untuk strok.
Menurut kajian Refluks asid boleh menyebabkan apnea tidur, yang dikaitkan dengan strok. Satu lagi teori adalah bahawa proses pencernaan yang memberi kesan pada tekanan darah, tahap gula darah dan kolesterol mungkin boleh menyebabkan strok.
Tabiat makan makan ini boleh menyebabkan banyak masalah kesihatan, Walaubagaimanapun masalah masalah ini boleh dielakkan jika kita prihatin dan elak dari makan pada waktu lewat malam.
Dipetik dan diubahsuai dari: Kesihatan Kini

No comments:

Post a Comment