ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: AMARAN KPN @KBAB51 : MEREKA YANG BERTANGGUNGJAWAP KE ATAS PPS SEGERA SERAH DIRI !!!

Sunday 31 August 2014

AMARAN KPN @KBAB51 : MEREKA YANG BERTANGGUNGJAWAP KE ATAS PPS SEGERA SERAH DIRI !!!


Selepas lebih 200 anggota PPS ditahan hari ini, polis menggesa anggota Pasukan Peronda Sukarela (PPS) selebihnya menyerah diri selepas pasukan itu diisytihar tidak sah baru-baru ini.

Eloklah mereka yang bertanggungjawab ke atas PPS ini segera menyerah diri sebelum kami serbu kediaman,” tulis Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar di Twitter hari ini.



Berikut adalah komen daripada orang ramai:

Adakah amaran ini juga ditujukan kepada Lim Guan Eng? 

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng sebelum ini berikrar untuk mempertahankan anggota Pasukan Peronda Sukarela Pulau Pinang (PPS) dari sebarang tindakan polis atas penglibatan mereka dengan pertubuhan haram tersebut.

"Ini susulan kepada ugutan berbentuk membuli oleh Ketua Polis Negara (Tan Sri) Khalid Abu Bakar yang berkata polis akan menahan anggota PPS sekiranya mereka meneruskan aktiviti mereka,” kata Lim dengan angkuh dalam kenyataannya.

Mungkin berasakan jawatan Ketua Menteri yang ada padanya sangat berkuasa , Lim Guan Eng secara terbuka mencabar Ketua Polis Negara untuk berdepan dengannya didalam isu pertubuhan haram PPS.

Dalam masa yang sama Lim Guan Eng turut mengaku bahawa kerajaan DAP Pulau Pinang yang membiayai serta melindungi PPS sejak 4 tahun yang lalu walaupun sedar ia menyalahi undang-undang.

Polis pagi ini menahan kira-kira 250 anggota PPS Pulau Pinang selepas menghadiri perarakan hari merdeka di Esplanade di Pulau Pinang.

Khalid pada 26 Ogos berkata PPS tidak berdaftar bawah Akta Pertubuhan 1966 dan oleh itu dianggap pertubuhan yang menyalahi undang-undang.

Justeru, setelah dimaklumkan Pendaftar Pertubuhan (ROS), polis akan menyiasat aktiviti bawah kerajaan negeri itu dan mengambil tindakan sewajarnya mengikut peruntukan undang-undang.

PPS menjelaskan, ia tidak berdaftar dengan ROS kerana ia bukan pertubuhan, tapi agensi kerajaan negeri negeri.

PPS mencetuskan kontroversi selepas ahli perniagaan Ong Eu Soon, 51, mendakwa diserang dua lelaki yang berpakaian seragam unit itu di Air Itam minggu lalu.

No comments:

Post a Comment