ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: 25 MISTERI TERBESAR YANG TIDAK DAPAT DISELESAIKAN !!!

Saturday 10 January 2015

25 MISTERI TERBESAR YANG TIDAK DAPAT DISELESAIKAN !!!

Terdapat banyak misteri dalam kehidupan yang masih tidak mempunyai jawapan, walaupun sains, teknologi, dan penyelidikan telah datang satu cara yang sangat panjang. Walaupun kita mungkin mengharapkan penjelasan logik untuk perkara-perkara ini pada masa depan, pada masa ini kita hanya perlu berpuas hati dengan spekulasi yang terbaik. Ini adalah 25 misteri terbesar yang tidak dapat diselesaikan sebelum ini.
tamam
1. Tamam Shud
Kembali pada bulan Disember 1948, seorang lelaki yang tidak dikenali ditemui mati di SomertonBeach, yang terletak di Adelaide, Australia. Ditemui pada salah satu poket beliau sehelai kertasdengan perkataan “Tamam shud” yang ditulis di atasnya. Kata-kata itu diterjemahkan “siap” atau “berakhir” berdasarkan petikan yang terdapat dalam The Rubaiyat Omar Khayyam. Walaupun kerajaan di seluruh dunia telah cuba untuk mengenal pasti lelaki yang identitinya masih misteri.
2. Georgia Guidestones
Juga dikenali sebagai versi Amerika Stonehenge, yang Guidestones Georgia terletak di ElbertCounty masih diselubungi misteri, walaupun batu itu telah didirikan hanya pada tahun 1979.Ditulis di dinding adalah 10 “perintah baru” yang ditulis dalam Bahasa Inggeris, Bahasa Swahili, Hindi, Hebrew, Arab, China, Rusia, dan Sepanyol walaupun tiada siapa yang pasti mengapa atauuntuk siapa perintah yang dimaksudkan itu.
3. The Taos Hum
Di bandar kecil Taos, New Mexico, terdapat bunyi tertentu sering kedengaran di kaki langityang boleh dibandingkan dengan seperti bunyi enjin diesel yang didengar dari jauh. Walaupun ia boleh didengar oleh telinga kasar, pelbagai peranti pengesanan bunyi tidak dapat menjejaki bunyi tersebut. Ini dikenali sebagai Hum Taos dan sehingga ke hari ini, tiada siapa yang masih tahu bagaimana bunyi itu dicipta.
4. Shroud of Turin
Selubung yang mengandungi cetakan wajah manusia telah menjadi salah satu fokus utamadalam penyelidikan para Kristian, kerana ramai telah mencadangkan bahawa muka orang yang didalam selubung itu mungkin adalah Jesus Christ of Nazareth.
5. Mackenzie Poltergeist in Greyfriars
The Poltergeist Mackenzie merupakan salah satu tarikan yang paling terkenal apabila ada yang memilih Bandar pelancongan Mati dalam Greyfriars Kirkyard di Edinburgh sebagai pilihan. Orang yang menyertai lawatan tersebut mugkin akan mengalami pengalaman seperti lebam,calar, dan juga ada beberapa pengsan apabila mereka memasuki dan melihat Makam Black di mana Sir George Mackenzie terletak. Adakah ia semua untuk pertunjukan atau berbaloi untuk dimasuki? Mungkin hanya ada satu cara untuk mengetahuinya.
6. Voynich Manuscript
Manuskrip Voynich telah ditulis dalam bahasa yang tidak diketahui. Banyak yang telah cuba untuk merungkai segala maksud dan ayat yang terdapat pada buku tersebut, namun semuanya gagal. Hanya orang yang mempunyai idea asal pada lukisan serta tulisan yang terdapat padapelbagai laman tersebut sahaja tahu.
7. Zodiac Letters
Pada tahun 1960-an dan 1970-an, terdapat satu kes jenayah yang terkenal dalam kawasan SanFrancisco Bay yang dikenal pasti sebagai pembunuh Zodiac melalui sekeping surat yangmempunyai kod serta mesej yang sukar dijelaskan. Dia telah mengirim surat tersebut kepada pihak polis dan kepada pihak media. Walaupun salah satu daripada empat huruf sedikit kabur, yang mengandungi mesej yang sangat membimbangkan seakan seperti ugutan, tiga kod yang lain tidak berjaya dikenal pasti, sehingga kini.
8. Aluminum Wedge of Aiud
Kembali pada tahun 1974, sekumpulan pekerja di Romania menemui tiga objek yang berbezapada kedalaman 10 meter didalam parit pasir. Dua daripada barangan tersebut adalah tulanggajah prasejarah yang telah bertarikh setua 2.5 juta tahun lalu. Objek ketiga bagaimanapun, adalah baji aluminium yang ditemui bersama-sama dengan tulang purba. Penemuan itu menghairankan kebanyakan para penyelidik, aluminium adalah sangat sukar untuk dicipta lebihmengikut piawaian abad ke-19. Walaupun sesetengah para penyelidik memanggilnya sebagai bukti extraterrestrials(alien), manakala yang lain pula menganggap itu penipuan. Apa pun, kita tidak tahu.
9. Wow! Signal
Apabila Jerry R. Ehman bekerja di bawah Projek Halkum Perkins Observatory Ohio Wesleyan University, beliau tidak menyangka bahawa dia akan dapat mengambil frekuensi radio kononnya datang dari ruang angkasa. Dia mampu untuk mendapatkan isyarat 72-kedua dari buruj Sagittarius dan tidak pernah dapat frekuensi itu sekali lagi. Sehingga ke hari ini tiada siapa yang pasti tentang asal-usul isyarat itu. Ia telah menamakan frekuensi tersebut, dari “wow!” Yang ditulis oleh Jerry melalui margin cetakan.
10. Black Dahlia Murder
Berusia 22 tahun Elizabeth Short sangat aktif mempromosikan dirinya ke dalam dunia hiburanpada masa pembunuhan Black Dahlia berlaku, walau bagaimanapun, tiada siapa yang tahupembunuh atau yang sebenarnya melakukan membunuh itu.
11. Kryptos
Hanya di luar ibu pejabat CIA di Langley, Virginia, anda akan melihat sebuah tugu yang telahdikodkan encryptions di permukaannya. Tugu yang sangat menawan telah dicipta oleh JimSanborn untuk menunjukkan bahawa segala-galanya boleh diselesaikan dan dinyahkod dengan penggunaan corak dan petunjuk. Daripada empat bahagian tulisan yang telah dimasukkan,hanya tiga pertama telah diselesaikan maksudnya, tetapi yang keempat? Bahkan orang minda cemerlang di CIA masih tidak dapat merungkai kod itu.
12.SS Ourang Medan
Apa yang berlaku kepada SS Ourang Medan atau “Man from Medan” di Malaysia mungkin merupakan salah satu yang paling menarik dan sukar dibayangkan misteri yang pernah wujuddalam sejarah pelayaran. Semuanya bermula dengan mesej SOS pada tahun 1947 yangmenyebut kapten, bersama-sama dengan seluruh anak-anak kapal, telah mati. Apa yang lebih buruk, walaupun pengirim telegram telah meninggal dunia semasa penghantaran mesej. Apabila Star Silver dapat menerima panggilan kecemasan dan pergi untuk memeriksa kapal, mereka mengesahkan kematian semua anak kapal. Spekulasi hantu, bahan kimia berbahaya, dan juga orang-orang asing telah dibangkitkan, tetapi masih tiada kesimpulan tentang apa yang sebenarnya berlaku.
13. Shepherd’s Monument Inscription
Di Staffordshire, England, terdapat sebuah tugu yang telah mengundang kecerdasan danintelek ramai cendekiawan dalam usaha untuk memecahkan kod bacaan tulisan DOUOSVAVVM. Walaupun Tugu Shepherd telah dibina pada abad ke-18, surat-surat yang terdapat di dalamnya tidak pernah diselesaikan, walaupun 250 tahun selepas ia selesai.
14. Severed Foot Beach in British Columbia
Bukan sesuatu yang luar biasa bagi kehilangan tubuh badan di pantai tetapi untuk satu pantai di British Columbia, kaki terputus yang terapung  dilaut telah dihanyutkan ke darat pada beberapa tahun yang lalu telah menimbulkan banyak teori yang dikemukakan berkenaan empunya kaki tersebut.
15. Lal Bahadur Shastri
Beliau meninggal dunia dan kematian yang tidak dapat dijelaskan kerana dia meninggalkan negara yang sihat. Ramai yang telah mendakwa bahawa beliau meninggal dunia akibat serangan jantung, tetapi doktor-doktor dan pakar-pakar lain yang telah membedah dan melakukan pemeriksaan ke atas beliau, termasuk isterinya, mengesahkan bahawa dia adalah A-okay. Ada juga yang mengatakan beliau telah diracun. Ini tidak pernah terbukti kerana tiadadiagnosis post-mortem badan supaya setiap andaian yang boleh menjawab persoalan itu sudahdimasukkan ke dalam kubur.
16. Rongorongo
Di Kepulauan misteri, Easter Island di mana Moai berdiri, satu set glyphs telah ditemui, yang dipanggil Rongorongo itu. Glyphs itu tidak pernah ditafsirkan walaupun ia mungkin mengandungi petunjuk tentang kepala besar didapati bertaburan di sekitar pulau itu.
17. The Lost City of Atlantis
Kota Atlantis telah dibayangkan sebagai bandar pertabalan Neptune, di mana ikan duyung danmermen hidup. Tetapi berdasarkan apa yang Plato telah dibincangkan pada zamannya, khususnya dengan dua sesi dialognya Timaeus dan Critias, ia dinyatakan secara khusus kewujudan Atlantis berdasarkan cerita-cerita yang didengar semasa perjalanan, dan bagaimana Atlantis berada dalam pemerintahannya, lantas memberi petunjuk bahawa tempat tidak wujudsebagai Plato adalah entiti sebenar. Sekarang bandar tersebut tenggelam ke dalam laut, ramai yang masih tertanya-tanya jika ia adalah benar, mengetahui bahawa terdapat sisa bangunan tersebut masih berada didalam keadaan cantik didasar laut.
18. Extraterrestrials (Alien)
Dari misteri yang ditemui di Kepulauan Timur, untuk Segitiga Bermuda, dan walaupun denganInsiden Roswell semasa Perang Dunia II, persoalan sering timbul, adakah kita tidak bersendirian di alam semesta ini. Dengan beberapa telah mendakwa diri telah diculik dan yang lain pula menganggap itu penipuan. Masing-masing mengeluarkan kenyataan sendiri.
19. Bigfoot
Juga dikenali sebagai Sasquatch, Bigfoot adalah kononnya makhluk yang tinggal di kawasan-kawasan pergunungan bersalji di Amerika Syarikat dan Kanada. Ia boleh dikenal pasti sebagaigorila pada mulanya, bagaimanapun, postur berjalan kaki yang boleh dibandingkan denganlelaki.
20. Jack the Ripper
Nama Jack the Ripper telah didengar dalam pelbagai rancangan dan filem, yang berkaitan dengan pembunuh bersiri yang membunuh 11 wanita di hujung timur London pada akhir 1800-an tetapi tidak pernah dikenal pasti. Kebanyakan mangsa adalah pelacur, yang badan telahkerat serta tidak dapat dikenali dan leher mereka dikelar.
21. Bermuda Triangle
Dikenali sebagai Segi Tiga Bermuda, lagenda ini boleh didapati di antara titik-titik Miami,Bermuda, dan Puerto Rico. Juruterbang sering memberitahu instrumen mereka akan gila dan banyak kapal telah hilang di laut. Dengan penjelasan dari buih gas kepada orang asing, tiada siapa yang pasti apa yang di belakang fenomena yang pelik itu.
22. Stonehenge
Walaupun Stonehenge adalah struktur yang sangat menarik kerana batu-batu besar yangberdiri di atas satu sama lain, misteri terbesar bukan bagaimana ia dibuat tetapi mengapa??.Semua itu masih menjadi tanda tanya.
23. The Loch Ness Monster
Bagi orang dulu-dulu, orang telah mendengar tentang raksasa Loch Ness dan bagaimana iatelah membingungkan semua orang untuk berfikir bahawa ia adalah makhluk yang aneh dantidak seperti yang lain. Terdapat banyak haiwan sejak beberapa tahun dan gambar-gambar dan video rakaman sebenar telah diperiksa dan melihat apa yang berlaku sekali lagi, mengesahkan jika ia barangkali beberapa jenis ular laut atau keturunan dinosaur. Malah sehingga hari ini,masih ada yang mendakwa, ia masih wujud dan berenang di bawah air.
24. Nazca Geoglyphs
Tamadun Nazca bertanggungjawab untuk beberapa jenis geoglyphs paling menarik di atas permukaan muka bumi ini. Geoglyphs ini termasuk daripada labah-labah, monyet, jerung, Orcas, dan bunga, ketepatan lukisan tersebut amatlah luar biasa,ini kerana pada waktu itu tiadanya peralatan canggih untuk memeriksa lukisan tersebut dari pada pandangan atas.
25. DB Cooper
Apabila DB Cooper merampas Boeing 727 bersama-sama dengan $ 200,000, dia memutuskan untuk melompat keluar dari pesawat dengan payung terjun. Beliau tidak pernah ditemui, bagaimanapun, ini masih satu-satunya kes yang tidak dapat diselesaikan dalam sejarah penerbangan Amerika Syarikat.

No comments:

Post a Comment