ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PR HANTAR WAKIL BERI PENGHORMATAN TERAKHIR KEPADA CHIN PENG !!!

Sunday 22 September 2013

PR HANTAR WAKIL BERI PENGHORMATAN TERAKHIR KEPADA CHIN PENG !!!


AIDCNews- 22/09/13 – Naib Presiden PKR, Tian Chua dilaporkan KiniTV telah menghadiri penghormatan terakhir kepada Chin Peng di kuil Wat That Thong pada Sabtu.
(TIAN CHUA BERSAMA MENANTU PEMIMPIN PKM ABDULLAH CD, ANAS KETIKA MELAWAT MAYAT CHIN PENG)
Tian Chua berkata Chin Peng dan generasinya telah membentuk peta Asia Tenggara hari ini dan dia perlu diiktiraf sebagai sebahagian daripada sejarah Malaysia.
“Tiada siapa yang harus memanipulasi sejarah untuk mendapatkan kepentingan politik,” kata Tian Chua.
Sebelum ini, Tian Chua dalam laman Twitternya menyifatkan bekas Setiausaha Agung Parti Komunis Malaya (PKM) itu sebagai pejuang kemerdekaan dan pemergiannya adalah satu kehilangan kepada negara.
“Pada hari Malaysia ke-50 tahun, kita kehilangan seorang patriot yang telah berjuang untuk kemerdekaan negara. Bersemadi dengan aman Chin Peng),” katanya.
Kenyataan itu bagaimanapun disambut dengan kemarahan pengikutnya di laman sosial tersebut.
“Sampah. Anda (Tian Chua) beritahu LKS (Penasihat DAP, Lim Kit Siang) berhenti buat kenyataan gila,” respon A. Chandrakumanan, salah seorang pengikut Tian Chua di Twitter.
MrAlip pula sinis merujuk Tian Chua dengan berkata: “Lagi dalang pengganas.”
Chin Peng merupakan ketua gerila PKM yang berjuang menentang British dan angkatan Komanwel untuk menubuhkan sebuah negara komunis.
Pemberontakan komunis bagaimanapun gagal dan dia hidup dalam buangan di Thailand dan tidak dibenarkan untuk kembali dalam Malaysia.












No comments:

Post a Comment