ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: MALAYSIA TIDAK PERNAH LATIH PEJUANG HAMAS - WAN JUNAIDI

Thursday 31 July 2014

MALAYSIA TIDAK PERNAH LATIH PEJUANG HAMAS - WAN JUNAIDI

Malaysia tidak pernah latih pejuang Hamas - Wan Junaidi

KUALA LUMPUR: Malaysia tidak pernah menyediakan tempat mahupun menawarkan sebarang latihan kepada mana-mana pejuang Hamas atau kumpulan gerakan yang berjuang di negara bergolak.

Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Dr Wan Junaidi Tuanku Jaafar menegaskan, bukan sahaja latihan, kerajaan juga tidak pernah membenarkan sebarang unsur pusat latihan seumpama itu diwujudkan di negara ini.

"Mustahil ada latihan seumpama itu di negara ini, komen pejuang berkenaan itu tidak benar malah tidak wujud sama sekali di negara ini.

"Tidak kira apa jenis perjuangan termasuk dikategori perjuangan baik untuk melawan Israel, kita tidak pernah membenarkan atau memberikan kelulusan untuk latihan sebegini," katanya ketika dihubungi Astro AWANI di sini.

Wan Junaidi diminta mengulas laporan Jerusalem Post mengenai pendedahan seorangpejuang Hamas yang ditahan Israel berkata, dia menerima latihan di Malaysiauntuk melancarkan serangan rentas sempadan menggunakan payung terjun berkuasa.

Pejuang itu memberitahu para penyiasat bahawa latihan yang diterimanya adalah sebahagian daripada persiapan Hamas untuk menentang Israel di Semenanjung Gaza.

Tambah Wan Junaidi, mana-mana pejuang yang dikatakan mahu mengambil latihan perang boleh ke negara lain yang menawarkan 'kursus' berkenaan selain Malaysia.

"Sudah saya tegaskan, kita tidak adakan latihan perang untuk pejuang seumpama ini. Mereka yang mahu dan berminat boleh berlatih di negara lain," ujarnya.

Pejuang itu dikatakan menyertai Hamas pada tahun 2007 dan menjadi ahli sayap ketenteraannya yang bernamaBriged al-Qassam.

Dia dilaporkan ke Malaysia pada 2012, di mana dia dan sembilan anggota Hamas lain menjalani latihan menerbangkan payung terjun berkuasa.

Sementara itu, Pergerakan Hamas jugamenafikan tuduhan Agensi Keselamatan Israel, Shin Bet bahawa Malaysia melatih anggotanya untuk melancarkan serangan rentas sempadan.
astroawani

No comments:

Post a Comment