ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: INSIDEN TEMBAK MH17 MUNGKIN SAMA SEPERTI LAKUKAN JENAYAH PERANG - PBB

Tuesday 29 July 2014

INSIDEN TEMBAK MH17 MUNGKIN SAMA SEPERTI LAKUKAN JENAYAH PERANG - PBB

KUALA LUMPUR: Insiden penembakan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 'mungkin boleh disamakan dengan jenayah perang', kata Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) bagi Hak Asasi Manusia, Navi Pillay.
Agence France-Presse (AFP) memetik Pillay sebagai berkata, PBB mengutuk "penembakan dasyat" pesawat penumpang Malaysia di wilayah yang dikuasai pemberontak yang mengorbankan kesemua 298 orang yang berada dalam pesawat dan mendesak penyiasatan "yang menyeluruh, berkesan, bebas dan tidak berat sebelah" dijalankan.
"Pencabulan undang-undang antarabangsa ini, dalam keadaan sekarang, mungkin boleh disamakan dengan jenayah perang.
Setiap usaha akan dilakukan untuk memastikan sesiapa yang melakukan pencabulan serius undang-undang antarabangsa termasuk jenayah perang akan di bawa ke muka pengadilan, tidak kira siapa mereka," kata Pillay dalam satu kenyataan.
Pesawat MH17 terhempas di timur Ukraine yang menghadapi pergolakan, 17 Julai lepas semasa dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur bersama 298 orang - 283 penumpang dan 15 krew. Pesawat itu dipercayai telah ditembak jatuh.
Menurut AFP, Palang Merah secara rasmi menyatakan pada minggu lepas bahawa Ukraine kini berada dalam kancah perang saudara dan pengelasan ini bermakna pihak-pihak yang terlibat dalam konflik boleh didakwa kerana melakukan jenayah perang.
mStar

No comments:

Post a Comment