ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: 1MDB: PM @NajibRazak JELASKAN KENAPA SAMAN TONY PUA & MEDIA RAKYAT

Friday 6 March 2015

1MDB: PM @NajibRazak JELASKAN KENAPA SAMAN TONY PUA & MEDIA RAKYAT

Datuk Seri Najib Razak malam ini menjelaskan kenapa beliau menyaman Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua Kim Wee dan seorang lagi berhubung isu 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Perdana Menteri dalam entri terbaharu di Facebook & twitter menjelaskan beliau sudah mengarahkan peguam memfailkan saman fitnah terhadap Tony Pua Kiam Wee serta pemilik MediaRakyat.net, Chan Chee Kong.


"Tindakan ini diambil kerana ada pihak yang terus melemparkan fitnah dan membuat pembohongan yang boleh menjejaskan pandangan umum terhadap saya dan keluarga.

"Kita tidak boleh membiarkan pembohongan dan fitnah berterusan," kata Perdana Menteri dalam entri itu.


Najib, 61, memfailkan saman itu semalam di pejabat Pendaftar Mahkamah Tinggi Sivil di sini melalui Tetuan Hafarizam Wan & Aisha Mubarak dan menamakan Pua, 42, dan pemilik portal online Mediarakyat.net, Chan Chee Kong, 51, sebagai defendan pertama dan kedua.

Dalam pernyataan tuntutan itu, Najib mendakwa pada 13 November tahun lalu, Pua sebagai seorang penceramah utama pada majlis makan malam Kutipan Dana DAP memberi ucapan berhubung isu 1MDB dan rakaman ucapan itu telah dimuat naik oleh defendan kedua sendiri dan/atau ejennya di laman YouTube Mediarakyat dan laman web Mediarakyat di bawah tajuk "Tony Pua: Najib is Creating the Biggest Scandal Ever in the History of Malaysia".

Perdana Menteri mendakwa rakaman itu kemudiannya juga dikongsi oleh defendan pertama dan/atau ejen-ejennya di laman Facebooknya dan juga defendan kedua dan/atau ejen-ejennya di laman Facebook Mediarakyat.

Beliau berkata hingga 2 Mac lalu sebanyak 194,979 rakaman itu ditonton di laman YouTube Mediarakyat manakala 200,709 pengguna Facebook mengikuti rakaman itu di laman Facebook Pua dan 165,293 lagi pengguna Facebook Mediarakyat mengikuti rakaman itu.

Najib berkata berdasarkan fakta itu, sejumlah besar pengguna internet sudah menonton rakaman itu dan mendengar perkataan-perkataan fitnah yang dinyatakan oleh Pua.

Katanya, rakaman ucapan itu mengandungi perkataan-perkataan yang merujuk dan berkaitan dengannya yang memfitnahnya dan individu yang dikenali sebagai "Prime Minister" dalam perkataan-perkataan fitnah itu semestinya merujuk secara khusus kepadanya (Najib).

Beliau mendakwa perkataan-perkataan fitnah itu dalam erti kata biasa atau lazim antaranya membawa maksud plaintif telah merompak duit rakyat berkaitan urus niaga 1MDB dan oleh itu plaintif adalah seorang yang tidak boleh dipercayai dan tidak layak memegang jawatan awam.

Najib yang juga Presiden UMNO berkata perkataan-perkataan fitnah itu adalah fitnah yang amat serius dan menyebabkannya (Najib) dibawa ke skandal awam, kebencian dan penghinaan oleh kawan-kawan, kenalan dan masyarakat awam di dalam negara dan di peringkat antarabangsa dan juga menyebabkan ketegangan hubungan antara rakyat dan pihak antarabangsa dengan plaintif.

Beliau berkata penerbitan perkataan-perkataan fitnah itu telah merosakkan reputasinya yang akan berterusan selama bertahun-tahun lamanya kerana rakaman ucapan itu boleh diakses secara meluas dan mudah di seluruh dunia melalui internet, blog, forum dan laman web tanpa sebarang sekatan dan boleh dikongsi semula.

Najib mendakwa defendan pertama dan kedua tidak mengambil sebarang langkah untuk menghubunginya bagi mengesahkan kebenaran perkataan-perkataan fitnah itu sebelum menerbitkannya.

Plaintif berkata beliau melalui peguamnya telah menghantar notis tuntutan kepada kedua-dua defendan pada 21 November tahun lalu tetapi mereka masih meneruskan penerbitan perkataan-perkataan fitnah yang sama kepadanya.

Sehubungan itu Najib menuntut ganti rugi am, teladan, kos dan perintah injunksi bagi menahan defendan pertama dan kedua atau ejen-ejennya daripada menerbitkan lagi perkataan-perkataan fitnah itu terhadapnya.

Najib juga menuntut supaya Pua dan Chan menerbitkan permintaan maaf secara bertulis yang diterbitkan di akhbar dan majalah yang akan dikenal pasti oleh plaintif dalam bentuk dan istilah yang akan ditetapkan oleh plaintif.

Beliau juga menuntut defendan pertama mengeluarkan rakaman ucapan daripada laman Facebook dan defendan kedua daripada YouTube Mediarakyat, laman web Mediarakyat dan Facebook Mediarakyat dengan serta merta daripada tarikh penghakiman.
Bernama

No comments:

Post a Comment