ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PAS PERLU BINCANG ISU HUDUD DENGAN PR TERLEBIH DAHULU - ANWAR

Tuesday 29 April 2014

PAS PERLU BINCANG ISU HUDUD DENGAN PR TERLEBIH DAHULU - ANWAR


Malaysia masih belum mempunyai institusi yang sesuai untuk melaksanakan hukum hudud Islam, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua pembangkang itu berkata, ekoran perkara itu, PAS seharusnya berbincang bersama rakan komponen mereka daripada Pakatan Rakyat (PR) sebelum membentangkan Enakmen Jenayah Syariah II Kelantan 1993 di Parlimen.

“Kita tidak boleh membayangkan situasi apabila kita cuba laksanakan sesuatu yang kita anggap penting kepada agama, sedangkan tiada institusi untuknya,” kata Anwar ketika sidang media di Ibu Pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

Anwar berkata, sistem kehakiman di negara ini juga masih mempunyai kelemahan dari aspek perundangannya, sekaligus menyukarkan ?implementasi hudud di mahkamah.

“Kita tidak boleh bicara soal hudud sedangkan sistem penghakiman kita masih tidak bebas. Saya boleh kemukakan banyak? contoh, termasuk Mahkamah Syariah.

“Siapa yang akan laksanakan hudud? Hakim bagaimana? Adakah mereka bebas?” katanya kepada pemberita apabila disoal tentang persediaan Malaysia untuk melaksanakan hudud.

?Pemimpin pembangkang itu juga berkata, PAS perlu membawa isu hudud kepada perbincangan Majlis Pimpinan PR bagi menjelaskan semua isu tersebut.

“Dan tentunya dalam soal hudud ini, pendirian PAS yang konsisten menjadi kontroversi kerana mahu membawa rang undang-undang persendirian ke Parlimen.

“Sebab itu kita putuskan ia dibincangkan di Majlis Pimpinan PR,” kata Anwar kepada pemberita.
The Malaysian Insider

No comments:

Post a Comment