ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: HOT!!! NIK AZIZ SUDAH BUKA MULUT TENTANG "AMANAT HAJI HADI".

Wednesday 19 December 2012

HOT!!! NIK AZIZ SUDAH BUKA MULUT TENTANG "AMANAT HAJI HADI".

Seperti yang diduga, Nik Abdul Aziz yang jawatannya sebelum dilantik sebagai Mursyidul Am PAS dengan berkelulusan ilmu mantiq dan pengajian Bahasa Arab, sebagai Penyelia KEMAS, akhirnya membuka mulut untuk membela AMANAT HAJI HADI 1981 dengan mencela dan memperlekehkan semua mufti yang mendesak agar Hadi Awang menarik semula amanatnya yang terbukti telah memecahbelahkan umat Islam di Malaysia hanya semata-mata umat Islam tidak menyokong PAS sebaliknya menyokong UMNO.
__________________________________________________________________________________


Saya membaca kenyataan beberapa orang mufti yang mendesak agar Presiden PAS menarik balik apa yang didakwa sebagai 'Amanat Haji Hadi'. Saya kira, ilmu yang dimiliki oleh Presiden PAS tidak lebih rendah dari ilmu yang dimiliki oleh para mufti. Bahkan beliau merupakan lulusan Madinah yang cemerlang.

Jadi saya menyeru kepada para mufti, jangan beranggapan Presiden PAS sebagai orang yang tidak tahu hukum hakam. Boleh berbincang dengan cara yang elok dan tak perlu bermain politik partisan di dalam jubah mufti. Jangan jual harga mufti dengan murah....
760Like ·  · 


_______________________________________________________
Mursyidul Am Pas itu membidas mufti-mufti yang mendesak Presidennya, Datuk Abdul Hadi Awang menarik balik "Amanat Haji Hadi" sambil menegaskan mufti tidak harus "bermain politik."

Menurutnya, Presiden Pas memiliki ilmu yang lebih tinggi berbanding mufti kerana mempunyai kelulusan Madinah yang cemerlang.

Sehubungan itu katanya, para mufti tidak harus menganggap Hadi tidak mengetahui hukum-hakam agama Islam semasa mengeluarkan amanat itu.

"Saya membaca kenyataan beberapa orang mufti yang mendesak agar Presiden Pas menarik balik apa yang didakwa sebagai Amanat Haji Hadi.

"Saya kira, ilmu yang dimiliki oleh Presiden Pas tidak lebih rendah dari ilmu yang dimiliki oleh para mufti, bahkan beliau merupakan lulusan Madinah yang cemerlang."

"Jadi saya menyeru kepada para mufti, jangan beranggapan Presiden Pas sebagai orang yang tidak tahu hukum hakam," kata beliau dalam reaksinya diperolehi dari laman sosial Facebook

Kelmarin, dua orang mufti termasuk Tan Sri Harussani Zakaria menggesa Abdul Hadi  menarik balik amanat mendakwa Umno kafir, yang dikeluarkan lebih tiga dekad lalu.

Mengulas lanjut, Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan berkata, mufti boleh berbincang dengan cara yang elok dan tidak perlu bermain politik.

"Mufti boleh berbincang jangan bermain politik partisan di dalam jubah mufti," katanya.

Beliau juga mengingatkan mufti supaya tidak menjual harga seorang mufti sehingga menjadikannya "murah".

"Jangan jual harga mufti dengan murah...," katanya.

Bukankah pada ketika itu, PAS cuba menampilkan yang mereka lebih Islam daripada orang UMNO dan ‘kelebihan’ tersebut dipergunakan untuk menakut-nakutkan orang Melayu agar menyokong PAS supaya tidak menjadi kafir seperti UMNO?
Walaupun PRU-6 pada 1982, PAS hanya menang 5 Kerusi Parlimen dan 18 Kerusi DUN di seluruh negara walaupun bertanding di 82 Kerusi Parlimen dan 223 kerusi DUN, AMANAT HAJI HADI masih lagi digunapakai sehingga ke hari ini oleh sebilangan orang PAS termasuklah oleh Nik Abdul Aziz sendiri apabila dia cuba meremeh-remehkan UMNO dan Barisan Nasional. 
Hebat sangatkah ilmu Hadi Awang dan para pemimpin PAS, khususnya Nik Abdul Aziz sendiri sehinggakan mereka tidak melakukan sebarang kesilapan angkara nafsu dan ammarah? Bukankah ketika AMANAT tersebut dikeluarkan, PAS begitu bersungguh-sungguh untuk mengalahkan UMNO pada Pilihanraya Umum Ke-6 pada tahun 1982

Ternyata, apabila Nik Aziz membuka mulut untuk menunjukkan dia lebih pandai daripada sekalian orang di Malaysia dari segi keilmuwan agama, ianya bukanlah mendatangkan kebaikan, bahkan lebih banyak mendatangkan kerosakan dan kesesatan, terutama menerusi kedegilannya yang mengatasi kedegilan sang himar atau keldai!
WALLAHUALAM !!!

No comments:

Post a Comment