ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: PUKAU DI ATM/CDM SEKITAR LEMBAH KELANG

Thursday 29 October 2015

PUKAU DI ATM/CDM SEKITAR LEMBAH KELANG


Pukau di ATM/CDM sekitar Lembah Klang, hati-hati kaum wanita.

Sahabat baik saya baru sahaja kena benda ni. Mohon kita saling mengingati pada adik abang kakak saudara sahabat kita supaya berhati-hati dan lebih peka.

Modus operandi mereka hampir sama. Saya lampirkan cerita dibawah sebagai ingatan.

Kejadian berlaku pada siang hari dan sahabat saya ini bukan keseorangan didalam bank atau lebih tepat orang ramai juga ada untuk urusan keluar masuk wang dlm ATM/CDM.

Mulanya mangsa mengeluarkan wang dari ATM yang berjumlah RM2850.00 untuk dimasukkan dalam CDM, selepas itu mangsa beratur menunggu giliran kerana 2 mesin CDM rosak hanya 1 mesin berfungsi.

Kemudian datang 2orang (mengaku orang turkey) bertanya soalan pada mangsa "adakah mesin ini menerima wang selain wang Malaysia?" Mangsa menjawab tidak dan seterus soalan-soalan yg melalaikan mangsa diaju. Tapi ketika ini mangsa masih menunggu giliran dan belum masukkan wang dalam CDM.

Kemudian semasa tiba giliran mangsa untuk masukkan wang didalam CDM dan sedang memasukkan wang dalam slot CDM, pemukau datang dengan kelam kabutnya dan terus mengambil wang dari slot CDM dan bertanya "adakah wang Malaysia macam yang kamu pegang ini diterima dalam mesin?" Mangsa jawab ya. Sementara itu bahu mangsa ditepuk dan wang didalam slot CDM sudah separuh diambil oleh pemukau.

Kes yang hampir sama ada berlaku. Ini berpandukan laporan polis yang dibuat oleh mangsa lain. Jumlah wang didalam slot CDM & wang didalam poket beg wang diambil kira-kira RM5000.00.

Cara yang paling mudah dan selamat untuk mengelakkan kejadian seperti ini berlaku adalah dengan tidak melayan mana-mana orang yang tidak dikenali ketika sedang mengeluarkan atau memasukkan wang di mana-mana bank.

Muka penjenayah ada disertakan. Lokasi dan bank mana saya rahsiakan atas permintaan pengurus bank tersebut.





No comments:

Post a Comment