ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: DATO 'SRI MUSTAPA MOHAMED PERJELAS KEDUDUKAN TENTANG TPPA

Tuesday 6 October 2015

DATO 'SRI MUSTAPA MOHAMED PERJELAS KEDUDUKAN TENTANG TPPA


Kenyataan Media oleh Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri 

Keputusan Penting Rundingan Perkongsian Trans-Pasifik, 

Oktober 5, 2015 

1. Malaysia telah memenangi beberapa konsesi daripada pihak-pihak kepada Perjanjian Perkongsian Trans-Pasifik (TPPA) dalam negations yang baru-baru ini diadakan di bandar AS Atlanta, Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Dato 'Sri Mustapa Mohamed. 

2. "Pihak-pihak bersetuju untuk mengambil kira hampir semua kebimbangan dan sensitiviti kami terutamanya dalam bidang perolehan kerajaan, syarikat milik kerajaan dan isu-isu bumiputera. Unsur-unsur kelonggaran diberikan kepada Malaysia termasuk tempoh peralihan lebih lama dan rawatan berbeza untuk kawasan sensitif Malaysia , "katanya. 

3. Dato 'Sri Mustapa menegaskan bahawa Malaysia tidak akan menjadi pihak kepada perjanjian yang melanggar Perlembagaan negara atau yang menjejaskan dasar-dasar teras dimulakan oleh Kerajaan untuk memberi manfaat kepada rakyat. 

4. Menteri berkata, sama ada Malaysia tandatangani TPPA hanya akan diputuskan selepas perbincangan penuh dan meluas di dalam negara. "Biar saya menegaskan bahawa sama ada Malaysia menjadi Pihak kepada TPPA akan menjadi keputusan kolektif. Apabila perkataan yang lengkap dan rasmi Perjanjian itu disediakan, ia akan berada dalam domain awam dan dibentangkan di Parlimen untuk perbahasan. Kami juga akan mengadakan rundingan penuh dengan pihak-pihak yang berkepentingan dan orang ramai, "katanya. 

5. Menteri berkata perunding mencapai persetujuan mengenai TPPA pada 5 Oktober 2015, di Atlanta, menandakan tamatnya rundingan TPPA yang bermula pada 2010. Menteri, bersama-sama dengan semua Ketua Perunding masing-masing, telah bekerja sepanjang masa dari 30 September, didahului oleh Ketua Perunding mesyuarat dari 26 September. Pihak-pihak TPP adalah Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura, Amerika Syarikat dan Vietnam. 

6. "Dalam perjalanan rundingan, di mana saya telah mengambil bahagian daripada 30 september - 1 Oktober 2015, saya berada di komunikasi yang berterusan dengan YAB Perdana Menteri, mengemas kini beliau mengenai kemajuan serta mencari petunjuk dan mandat untuk memastikan kedudukan dan kepentingan Malaysia dilindungi. Walaupun selepas saya meninggalkan Atlanta untuk penugasan rasmi di Milan dan Istanbul, saya terus memantau perbincangan dan sentiasa berunding YAB Perdana Menteri, dan disampaikan bimbingan beliau serta-merta kepada Ketua Perunding kami dan pasukannya di Atlanta, "kata Dato 'Sri Mustapa . 

7. Beliau berkata, dalam isu hak-hak harta intelek, Malaysia mempunyai pendirian yang tegas bahawa TPPA tidak seharusnya menghalang akses orang ramai kepada ubat-ubatan yang mampu dimiliki dan penjagaan kesihatan, dan pada masa yang sama memastikan insentif perlu bagi inovasi farmaseutikal untuk menghasilkan ubat-ubatan baru dan ubat-ubatan. "Sehubungan itu, semua pihak telah mencapai keseimbangan yang dipersetujui bersama untuk memastikan bahawa kepentingan mereka diambil kira," kata Menteri itu. 

8. Pada akses pasaran, elemen asas dalam mana-mana perjanjian perdagangan bebas, Malaysia telah memeterai rundingan dengan semua Pihak. "Tawaran baik telah dibuat oleh semua pihak di mana duti import bagi hampir semua produk akan dihapuskan. Pada asasnya, hasilnya akan menyediakan syarikat-syarikat Malaysia dengan peluang-peluang pasaran akses yang lebih besar, terutamanya dalam pasaran seperti Amerika Syarikat, Kanada, Mexico dan Peru yang mana Malaysia tidak mempunyai FTA, "kata Menteri itu. 

9. "pengeksport Malaysia akan mendapat kelebihan daya saing berbanding pesaing serantau dalam mengeksport produk seperti dari sektor elektrik dan elektronik, produk kimia, produk minyak sawit, keluaran getah, barangan kayu, tekstil serta bahagian-bahagian dan komponen automotif kami. Semua ini mewakili Eksport utama bagi Malaysia dan menjana sejumlah besar pendapatan untuk ekonomi negara dan mengambil kerja puluhan ribu rakyat Malaysia "katanya. 

10. TPPA sebagai ", perjanjian perdagangan bebas abad ke-21 menyeluruh." Kami percaya bahawa melalui TPPA, kita akan dapat menggalakkan lagi agenda perdagangan dan pelaburan kami dan membantu Malaysia mengurangkan cabaran persekitaran ekonomi global. Sebagai sebuah ekonomi terbuka dan sebuah negara yang telah mendapat manfaat daripada perdagangan terbuka dan rejim pelaburan, kita bukan sahaja perlu bergerak seiring dengan perkembangan serantau dan global tetapi juga perlu untuk meningkatkan daya saing kami. 

YB DATO 'SRI MUSTAPA MOHAMED 
MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI 
Oktober 5, 2015 



No comments:

Post a Comment