ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: SIAPA YANG PALING KEJAM ???

Thursday 6 March 2014

SIAPA YANG PALING KEJAM ???


Tiga orang lelaki yang sedang mabuk mencabar sesama mereka bertanding untuk menentukan siapakah diantara mereka yang berkuasa itu paling hebat kejamnya. 

Lalu lelaki yang pertama menyerang seorang perempuan dan memukulnya sehingga giginya patah, lebam kedua biji matanya dan darah keluar daripada hidung dan telinganya. Akhirnya perempuan itu jatuh ketakutan dan badannya menggeletar.

Lalu lelaki itu menoleh kepada kedua teman lelakinya tadi lalu berkata dengan bangganya, " akulah orang yang PALING KEJAM !". 

Tidak berpuas-hati, seorang dari teman lelaki yang mengaku paling kejam itu bangun dan mengoyak baju perempuan itu, merogolnya dan terus mencekik perempuan itu sehingga mati lalu berkata sambil mendabik dada "tidak ada siapa yang lebih KEJAM daripada aku!".

Lelaki ketiga pula bangun dan tersenyum, dia menjawab ..

" AKULAH YANG PALING KEJAM, aku hanya berdiam diri dan memerhati tanpa perlu berbuat apapun terhadap kekejaman yang kamu berdua lakukan tadi sedangkan perempuan ini adalah adik aku!".

Kisah diceritakan tadi hanyalah 'Metafora'. Maksud perkataan metafora berasal dari bahasa Inggeris 'metaphora' adalah: ibarat atau kiasan.

Oleh itu ibaratkan perempuan itu adalah Palestin atau Syria atau Rohingya ataupun Mesir

Lelaki pertama ialah israel. Lelaki kedua adalah semua sekutu mereka dan lelaki ketiga pula ialah UMAT ISLAM yang hanya berdiam diri dan melihat apa yang sedang terjadi!!!

SIAPAKAH YANG PALING KEJAM ANTARA MEREKA ???

No comments:

Post a Comment