ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: TIGA HARI SUHU 40 CELCIUS DIISYTIHAR KAWASAN KECEMASAN GELOMBANG HABA

Wednesday 23 March 2016

TIGA HARI SUHU 40 CELCIUS DIISYTIHAR KAWASAN KECEMASAN GELOMBANG HABA

Tiga hari suhu 40 celsius diisytihar kawasan kecemasan gelombang haba - Madius

Kawasan yang merekodkan bacaan suhu melebihi 40 Celsius selama tiga hari berturut-turut akan diisytihar sebagai kawasan kecemasan gelombang haba Tahap 3, kata Menteri Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) Datuk Seri Wilfred Madius Tangau.

Beliau berkata apabila pengisytiharan itu diumumkan, Jawatankuasa Mengatasi Teknikal El Nino dan Cuaca Kering yang dianggotai pegawai kementerian serta pelbagai agensi lain termasuk Kementerian Kesihatan dan Kementerian Pendidikan akan berbincang sama ada sekolah akan ditutup.

"Keputusan penutupan sekolah tidak boleh dibuat sebarangan. Hanya dibuat berdasarkan maklumat yang diperolehi daripada Jabatan Meteorologi dan nasihat Kementerian Kesihatan.

"Data tersebut akan diberi kepada semua jawatankuasa terlibat setiap hari pada pukul 4 petang dan terpulang kepada Kementerian Pendidikan untuk membuat keputusan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri majlis penghargaan CyberSecurity Malaysia 2015, di sini pada Selasa.

Dalam pada itu, Madius berkata tiga kawasan yang sebelum ini dilaporkan merekodkan suhu paling tinggi telah mengalami penurunan suhu setakat 4 petang Selasa iaitu Chuping, Perlis mencatat 36.6 Celsius, Alor Setar, Kedah 35.2 Celsius dan Batu Embun, Pahang 36.6 Celsius.
Menyentuh tentang ancaman siber, beliau berkata bagi tempoh dua bulan pertama tahun ini sebanyak 844 kes pencerobohan siber dan penipuan dicatatkan yang menyaksikan penurunan berbanding 1,201 kes bagi tempoh Januari hingga Februari tahun lepas.

No comments:

Post a Comment