ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: 'HUDUD BUKAN GAGAL, CUMA BELUM BERJAYA'

Thursday 3 March 2016

'HUDUD BUKAN GAGAL, CUMA BELUM BERJAYA'


Timbalan Menteri Besar Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah mempersoalkan dakwaan sesesetengah pihak kononnya kerajaan negeri sebenarnya gagal melaksanakan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II atau hudud di Kelantan.

Menurutnya, dakwaan itu tidak tepat kerana kerajaan negeri tidak pernah mengalah dalam usaha untuk melaksanakan hudud di negeri ini walaupun berdepan pelbagai cabaran.

“Apa yang dimaksudkan dengan gagal tersebut, kita belum berjaya lagi, ini bukan bermakna kita gagal. Contohnya, orang naik kelapa, kita baru sampai separuh, orang tak panggil gagal lagi.

“Mungkin kita berhenti untuk ambil nafas, selepas itu kita naik baliklah, kecuali kalau kami (kerajaan negeri) gelongsor turun dari pokok, itu barulah maknanya kami gagal, kami tidak gelongsor pun. Cuma kami tersangkut di tengah-tengah,” katanya kepada media di Kompleks Kota Darulnaim di sini.

Beliau diminta mengulas mengenai dakwaan sesetengah pihak yang menganggap Pas sebenarnya gagal melaksanakan hudud yang diperjuangkan semenjak keberadaan arwah Datuk Nik Abdul Aziz.

Menurutnya, hudud yang diperjuangkan itu bukanlah satu mainan politik, ia merupakan usaha berterusan. Walaupun ada yang melihat Pas diperangkap Umno  dalam isu tersebut, namun ia bukanlah semudah itu.

Mengulas mengenai usaha yang dilakukan untuk pelaksanaan enakmen tersebut, Naib Presiden Pas itu juga memberitahu, banyak kemajuan telah berlaku tanpa disedari, terutamanya daripada pihak parti lawan sendiri.

“Dulu kalau kita ingat, sebelum pilihan raya, penceramah Umno kata ia adalah hudud Pas, bercanggah dengan Mazhab Shafie, dan macam-macam lagi. Tapi hari ini, tidak ada orang kata dah, maknanya mereka sudah menerima dan mengiktiraf undang-undang hudud Kelantan ini menepati syarak.

“Ini adalah satu kejayaan dan kemajuan, apabila Kerajaan Pusat bersetuju tubuhkan jawatankuasa teknikal bersama, maknanya mereka memberi perhatian yang serius untuk melaksanakan kanun jenayah syariah ini,” katanya.
SH

No comments:

Post a Comment