ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: KESAHAN IBADAT DAN ISTIGHFAR

Friday 15 December 2017

KESAHAN IBADAT DAN ISTIGHFAR

ASSALAMUALAIKUM...
ASSALAM JUMAT YANG PENUH BAFOKAH.

    KeSAHan sesuatu ibadat diperoleh apabila dilakukan dengan mengikut syarat syarat dan rukun rukun seperti yang ditentukan oleh syarak. Di samping itu juga, ibadat hendaklah dilaksanakan secara ikhlas semata mata kerana Allah. Orang yang ikhlas hanya mengharapkan keredaan Allah bukan puji pujian daripada manusia. Tanpa keikhlasan hati, Allah tidak menerima sesuatu ibadat malah tiada ganjaran diberikan. Di sisi Allah, ibadat tersebut tidak bernilai sama sekali.
      Ikhlas itu letaknya di hati. Ia adalah amalan hati yang mesti diberikan perhatian yang khusus dan diusahakan secara berterusan setiap kali ketika melakukan ibadat. Tiada siapa pun yang mampu menilai keikhlasan hati orang lain kecuali Allah. Ibnu Qayyim menyebut, amalan zahir adalah pelengkap kepada amalan hati. Maka, menjadi keutamaan kepada setiap individu muslim supaya mempelajari hal ehwal dan amalan amalan hati, disamping mengentahui hukum hakam ibadat zahir yang lain. Kualiti sesuatu ibadat amat berkait rapat dengan keikhlasan hati seseorang.
    Keikhlasan hati dikaitakan juga dengan niat. Semasa berniat seseorang itu bertekad bahawa ibadat yang dilakukan ikhlas semata mata hanya kerana Allah. Ibadat yang dilakukan bukan kerana Allah tidak akan diterima. Ikhlaskan hati, kerana ikhlas menjadi suatu ibadat diterima dan dinilai sebagai ibadat disisi Allah. Ikhlas dapat menyelamatkan manusia daripada perangkap tipu daya iblir dan konco konconya. Semuanya akan terperangkap kecuali orang orang yang ikhlas beribadat.
🌿 Waallahu'aklam 🌿

ISTIGHFAR MENJERNIHKAN HATI
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖

🔖 Setiap dosa menyebabkan kotornya hati. Pembersih kekotoran itu adalah Istighfar.

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْمُؤْمِنَ إِذَا أَذْنَبَ كَانَتْ نُكْتَةٌ سَوْدَاءُ فِي قَلْبِهِ فَإِنْ تَابَ وَنَزَعَ وَاسْتَغْفَرَ صُقِلَ قَلْبُهُ وَإِنْ زَادَ زَادَتْ حَتَّى يَعْلُوَ قَلْبَهُ ذَاكَ الرَّيْنُ الَّذِي ذَكَرَ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ فِي الْقُرْآنِ { كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِمْ مَا كَانُوا يَكْسِبُونَ }

🍃 Dari Abu Hurairah Radhiyallaahu Anhu ia berkata: Rasulullah Shollallahu Alaihi Wasallam bersabda: Sesungguhnya seorang Mukmin jika berdosa akan ditandai titik hitam pada hatinya. Jika ia Bertaubat, mencabut kemaksiatannya dan beristighfar, maka hatinya akan mengkilap. Namun, jika ia menambah dosanya, maka titik hitam itu akan bertambah hingga menguasai hatinya. Kalau sudah demikian, itulah ‘ar-raan’ (bintik hitam yang menguasai/menutup hati) yang Allah sebutkan dalam al-Qur’an:
“Sekali-kali tidak (demikian), sebenarnya apa yang selalu mereka perbuat telah menutup hati mereka. (Q.S alMuthaffifin:14).(H.R Ahmad).

🌏 Hati adalah raja bagi anggota tubuh yang lain. Jika baik hatinya, maka anggota tubuh yang lain akan baik.

أَلَا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ مُضْغَةً إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ الْجَسَدُ كُلُّهُ أَلَا وَهِيَ الْقَلْبُ

🍃 Ingatlah bahwa di dalam jasad terdapat segumpal daging. Jika baik, maka baiklah seluruh jasad. Jika rusak, maka rusaklah seluruh jasad. Ketahuilah, bahwa (segumpal daging) itu adalah Hati. (H.R alBukhari dan Muslim).

☝ Karena itu, menjernihkan Hati adalah suatu manfaat yang sangat besar. Manfaat tersebut bisa dicapai dengan Istighfar.

💥 Sebaliknya, hati yang kotor dengan dosa, akan sulit menerima nasehat dari alQur’an dan Sunnah Rasul Shollallaahu Alaihi Wasallam. Sesuatu yang haq akan dinilai batil, dan yang batil akan ternilai haq. Parameter penilaian menjadi terbalik.

💐 Lebih penting dari itu semua : kejernihan dan keselamatan hati adalah penentu Kesuksesan saat bertemu dengan Allah nanti pada hari kiamat :

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ (88) إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ (89)

🍃 Di hari yang tidak bermanfaat (lagi) harta ataupun anak. Kecuali yang datang menghadap Allah dengan Hati yang selamat. (Q.S asy-Syu’araa’:88-89).

=====================
📗 Dikutip dari Buku "Sukses Dunia Akhirat dengan Istighfar dan Taubat."

▶ Al Ustadz Abu Utsman Kharisman Hafidzahullah.

No comments:

Post a Comment