ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: INSIDEN KREN TUMBANG DI MASJIDIL HARAM : PERKEMBANGAN TERKINI JEMAAH HAJI MALAYSIA DI MAKKAH

Sunday 13 September 2015

INSIDEN KREN TUMBANG DI MASJIDIL HARAM : PERKEMBANGAN TERKINI JEMAAH HAJI MALAYSIA DI MAKKAH


Lembaga Tabung Haji (TH) memaklumkan sehingga jam 1.00 petang (waktu Saudi) hari ini, sejumlah sepuluh (10) orang Jemaah Haji Malaysia telah terlibat dalam insiden kren tumbang di Masjidil Haram yang terdiri daripada tujuh orang lelaki dan tiga orang wanita masih kekal.
Tiada sebarang laporan terbaharu mengenai kecederaan mahupun kematian yang melibatkan Jemaah Haji Malaysia yang diterima.
Kini, kesemua jemaah negara ini yang terbabit dilaporkan stabil dan hanya mengalami kecederaan fizikal. Mereka kini berada di bawah jagaan rapi pasukan perubatan. Daripada keseluruhan jemaah terbabit, seorang masih ditempatkan di Hospital Raja Abdul Aziz; Hospital Raja Faizal (1 orang); Hospital An Nur (1 orang), Pusat Rawatan Tabung Haji (6 orang) manakala seorang jemaah telah dibenarkan pulang ke bilik penginapan.
Sepertimana dilaporkan sebelum ini, seramai enam orang (6) Jemaah Haji Malaysia yang masih belum dapat di kesan.
Pada semakan ke dua yang telah dijalankan di maktab-maktab dan telah selesai pada jam 10.00 pagi waktu Saudi, didapati dua (2) lagi Jemaah masih hilang, menjadikan jumlah keseluruhannya lapan (8) orang jemaah iaitu tiga (3) orang lelaki dan lima (5) orang wanita.

Senarai Jemaah Haji adalah seperti di bawah:-
1. Abdul Habib Lahman (68 Tahun), Sik, Kedah
2. Shahidan Saad (52 Tahun), Kodiang, Kedah
3. Zainun Taha (69 Tahun), Ampang, Selangor
4. Rohana Ismail (54 Tahun), Kuala Krai, Kelantan
5. Munah Jusoh (73 Tahun), Cherang Ruku, Kelantan
6. Siti Nurolshlizan Zolkifli (37 Tahun), Tanah Merah, Kelantan
7. Abdul Muluk Ishak (71 Tahun), Pantai Remis, Perak
8. Rusiah Suar (56 Tahun), Sungkai, Perak

Pasukan mencari dan menyelamat TH menggiatkan usaha untuk mencari dan mengesan kesemua jemaah terbabit di lokasi persekitaran Masjidil Haram serta klinik dan hospital sekitar Makkah.
Pusat Maklumat TH di Makkah juga akan memaklumkan perkembangan terkini kepada waris secara terus. TH akan memaklumkan perkembangan terkini dari masa ke semasa.
Orang ramai serta waris boleh menghubungi talian 03-62071919 untuk mendapatkan maklumat. ‪#‎haji1436H‬
LEMBAGA TABUNG HAJI

No comments:

Post a Comment