ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: WAKTU AFDAL ZIARAH KUBUR

Thursday 1 February 2018

WAKTU AFDAL ZIARAH KUBUR

RAMAI ORANG TIDAK SEDAR Dan Tidak Tahu Waktu Afdal Ziarah Kubur. Roh Ibu Bapa Ada Di Kubur Tunggu Anak Mereka. 

SATU KALI ANDA SEBAR MUNGKIN DAPAT MENGINSAFKAN BERIBU INSAN YG TIDAK TAHU TENTANG INI

Tajuk : Adab menziarahi kubur.
Terutama kubur ibubapa. Disunatkan menziarah pada hari Khamis selepas solat Asar, sepanjang hari Jumaat dan hari Sabtu sebelum Zohor. Waktu ini roh ada diperkuburan dan menunggu anak-anak menziarahinya.

Imam al-Bukhari meriwayatkan daripada Abu Hurarah r.a Hadis rasulullah saw :

Seorang anak yang menziarahi kubur ibubapanya pada hari-hari tersebut diatas akan dicatatkan kepadanya pahala seperti membuat kebaikan kepada kedua ibubapanya semasa hayat mereka. Dan dosa-dosa anak tersebut diampunkan oleh Allah SWT.

Jika anak tersebut adalah seorang yang derhaka semasa hayat ibubapanya, dengan menziarahi kubur ibubapa akan dicatatkan sebagai anak yg taat.

Ketika dikubur :

1. Memberi salam kepada simati dengan panggilan yang biasa semasa hayatnya. Seperti "Assalamualaikum mak/bapa". Roh mendengar dan menjawab salam.

2. Hendaklah kita menghadap kearah muka/kepala simati dan kita membelakangkan kiblat.

3. Membaca quran atau doa-doa yg baik untuk simati.

Kitab Riyadhus Solihin, kupasan oleh Ustaz Norazan.

14 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

  2. Tiada Waktu Khusus Untuk Ziarah Kubur

    Tidak ada sebarang nas yang thabit menyuruh kita menziarahi kubur pada waktu ataupun hari tertentu. Oleh itu, tiada waktu khusus untuk menziarahi kubur.

    Disunatkan kita menziarahi kubur pada bila-bila masa yang sesuai, termasuk kubur ibubapa, kerana menziarahi kubur boleh mengingatkan kita kepada kematian.

    Amalan menziarahi kubur ibubapa kerana menyangka roh mereka menunggu di kubur pada waktu-waktu yang tertentu tidak menepati ajaran Rasulullah saw, kerana Rasulullah saw menyuruh kita menziarahi kubur kerana amalan tersebut boleh mengingatkan kita kepada kematian.

    5. Ziarah Kubur Untuk Mengingati Mati

    Manfaat utama disunatkan menziarahi kubur ialah untuk mengingatkan kita kepada kematian.

    عَنْ أَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ زَارَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- قَبْرَ أُمِّهِ فَبَكَى وَأَبْكَى مَنْ حَوْلَهُ فَقَالَ :
    اسْتَأْذَنْتُ رَبِّى فِى أَنْ أَسْتَغْفِرَ لَهَا فَلَمْ يُؤْذَنْ لِى وَاسْتَأْذَنْتُهُ فِى أَنْ أَزُورَ قَبْرَهَا فَأُذِنَ لِى فَزُورُوا الْقُبُورَ فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ الْمَوْتَ

    Maksudnya :

    Abu Hurairah berkata : Nabi Muhammad saw menziarahi kubur ibunya, baginda menangis, lalu orang-orang disekitar baginda pun turut menangis. Kemudian baginda bersabda, "Aku memohon izin daripada Tuhanku untuk meminta keampunan bagi ibuku, tetapi aku tidak diizinkan. Aku pun memohon izin daripadaNya untuk menziarahi kubur ibuku, dan aku diizinkan. Ziarahilah kubur kerana ziarah kubur itu memberi peringatan tentang kematian.

    ReplyDelete
  3. My name is Mrs.Aisha Mohamed, am a Citizen Of Qatar.Have you been looking for a loan?Do you need an urgent personal loan or business loan?contact Dr James Eric Finance Home he help me with a loan of $42,000 some days ago after been scammed of $2,800 from a woman claiming to been a loan lender but i thank God today that i got my loan worth $42,000.Feel free to contact the company for a genuine financial service. Email:(financialserviceoffer876@gmail.com) call/whats-App Contact Number +918929509036

    ReplyDelete
  4. Nabi saw. berdoa menghadap kiblat

    ReplyDelete
  5. Tidak ada waktu afdal hanya doa sahaja yg sampai

    ReplyDelete