Kerajaan
dari semasa ke semasa telah merancang berbagai tindakan untuk menangani pelarian
di Sabah, di mana pada tahun 1989 Kerajaan telah mengeluarkan Arahan Majlis
Keselamatan Negara (MKN) No. 16 untuk mengurus hal ehwal pelarian dan PATI di
Negeri Sabah secara terancang. Dengan arahan ini maka telah diwujudkan Pasukan
Petugas Khas Persekutuan (Sabah/Labuan).PPKP (S/L) ini mengurus dan
melaksanakan penguatkuasaan terhadap mereka.
Kerajaan
juga berpandangan bahawa pada masa hadapan, satu dokumen yang seragam perlu
dikeluarkan kepada pelarian yang layak/ yang betul-betul bertaraf pelarian bagi
menggantikan pelbagai jenis dokumen yang ada pada masa sekarang. Ini sebagai
salah satu langkah penambahbaikan pengawalan terhadap golongan ini.
i. menguatkuasakan
dan menyelaras Operasi-Operasi berkaitan Peraturan Tetap Operasi Laluan Ditetapkan
(Designated Route) yang telah
dilaksanakan di kawasan Perairan Negeri Sabah.
- Designated
Route ialah satu laluan laut yang diwujudkan di perairan Pantai Timur Sabah
untuk mengawal laluan bot-bot pedagang dan penumpang asing memasuki atau keluar
daripada pelabuhan-pelabuhan di Sabah .
- Ini
bertujuan untuk menjamin keselamatan di perairan Pantai Timur Sabah supaya
sentiasa selamat dan bebas daripada kegiatan jenayah serta pencerobohan juga
untuk memudahkan agensi-agensi keselamatan dan penguatkuasaan melaksanakan
tugas. PTO ini digunapakai ke atas semua bot pedagang dan bot penumpang asing
yang menggunakan perairan pantai timur Sabah .
ii.
menyelaras
pelaksanaan Ops Balasah dan Ops Pasir oleh ATM.
MAKLUMAT TAMBAHAN
i.
Pewujudan
ESSCOM dan ESSZONE juga adalah sebagai langkah mengekang laluan-laluan haram
tersebut. ESSCOM melaksanakan Perintah Berkurung di kawasan ESSZONE pada waktu
malam sebagai langkah terkini untuk mengekang kemasukan melalui laluan haram.
ii.
Agensi-agensi
keselamatan lain seperti PDRM, APMM, Tentera Laut, RELA (sepanjang pantai) dan
bantuan daripada Kerajaan Tempatan juga telah dilaksanakan bagi menghalang
kemasukan melalui laluan haram.
3. Apakah jaminan Kerajaan terhadap keselamatan
penduduk Sabah ?
MKN sentiasa melaksanakan langkah-langkah yang bertujuan menjamin keselamatan pendudukSabah . Antara langkah tersebut ialah:
MKN sentiasa melaksanakan langkah-langkah yang bertujuan menjamin keselamatan penduduk
i.
Menyelaras
bersama agensi keselamatan lain
ii.
Memperhalusi
cadangan menempatkan semula perkampungan atas air
iii. Melaksanakan
program-program yang berbentuk ceramah dan mendekati rakyat Sabah
untuk memberi kesedaran tentang kepentingan bekerjasama dalam menjaga
keselamatan Negeri Sabah
iv. Meningkatkan
operasi membanteras Pendatang Tanpa Izin. Bermula pada tahun 1990 hingga
November 2014, bilangan PATI yang ditangkap, diusir pulang dan pulang secara
sukarela adalah seperti berikut:
Ditangkap:
Warganegara
|
Bilangan
(orang)
|
Filipina
|
301,156
|
192,520
|
|
Lain-lain
|
7,290
|
JUMLAH
|
500,966
|
Diusir pulang ke
negara asal:
Warganegara
|
Bilangan
(orang)
|
Filipina
|
237,715
|
159,087
|
|
Lain-lain
|
4,443
|
JUMLAH
|
401,245
|
Pulang secara sukarela:
Warganegara
|
Bilangan
(orang)
|
Filipina
|
33,462
|
39,914
|
|
Lain-lain
|
834
|
JUMLAH
|
74,210
|
Jumlah yang pulang secara sukarela
dan diusir
=
475,455 orang.
i.
Memberikan
informasi terkini dan sahih berkenaan kesedaran keselamatan kepada orang awam
melalui pelbagai cara termasuk media social.
4. Apakah penjelasan
tentang keputusan Mesyuarat Sidang Keselamatan Negara Bil.1/2001 iaitu untuk
mendokumentasikan pelarian Filipina?
Keputusan untuk mendokumentasikan pelarian Filipina bertujuan untuk peningkatan pengurusan supaya ianya lebih teratur dan mempunyai rekod yang lengkap. Perkara ini juga diselaraskan dengan Kementerian yang lain bagi memastikan ketelusan dalam mendokumentasikan pelarian Fillipina adalah berlandaskan peraturan dokumentasi sedia ada.
MAKLUMAT TAMBAHAN:
Keputusan untuk mendokumentasikan pelarian Filipina bertujuan untuk peningkatan pengurusan supaya ianya lebih teratur dan mempunyai rekod yang lengkap. Perkara ini juga diselaraskan dengan Kementerian yang lain bagi memastikan ketelusan dalam mendokumentasikan pelarian Fillipina adalah berlandaskan peraturan dokumentasi sedia ada.
MAKLUMAT TAMBAHAN:
i.
Sehingga kini masih belum ada pelarian yang telah mendapat taraf
warganegara melalui keputusan Sidang MKN 1/2001 kerana tempoh dari sidang
tersebut sehingga kini (2014) hanya 12 tahun.
ii.
Penduduk di kawasan penempatan pelarian yang mempunyai MyKad
biasanya adalah
-
penduduk tempatan yang berkahwin dengan pelarian
-
anak-anak daripada pelarian yang berkahwin dengan penduduk tempatan
-
anak-anak daripada pelarian yang mendapat taraf Penduduk Tetap
iii.
Penduduk yang tinggal di penempatan pelarian kebanyakannya adalah
-
masyarakat yang berasal dari selatan Filipina dan melarikan diri ke Sabah sebagai pelarian perang sekitar tahun 1972- 1984
-
tidak mempunyai rumah atau tidak mampu untuk tinggal di kawasan perumahan
lain di Sabah/ Labuan
-
memegang dokumen-dokumen yang dikeluarkan kepada pelarian, seperti
IMM13, Sijil Banci, Surat Pengenalan JKM dan MyPR.
iv.
Berdasarkan maklumat daripada Jabatan Imigresen Malaysia , statistik golongan
pelarian yang mendapat IMM13 sehingga pada Ogos 2014 ialah seramai 98951 orang.
Daripada jumlah ini, hanya 34,114 sahaja yang masih aktif (memperbaharui setiap
tahun hingga kini).
i.
Berdasarkan maklumat daripada Jabatan Imigresen Malaysia ,bilangan
pemegang IMM13 yang telah dikeluarkan dokumen Permit Masuk adalah seperti
berikut:
Jenis dokumen
|
Bil. dikeluarkan
|
Bil. dokumen yang diserahkan kepada pemohon
|
Permit Masuk
|
37,091
|
36,449
|
ii.
Jabatan Pendaftaran Negara Negeri Sabah menyatakan bahawa sehingga
kini belum ada pemegang IMM13 yang layak memohon kewarganegaraan atau MyKad.
iii.
Berdasarkan maklumat daripada Jabatan Ketua Menteri Sabah, sebanyak
33,016 orang yang telah dikeluarkan dokumen JKM iaitu Resit Pengenalan
Sementara.
5. Selaras dengan proses
perdamaian dan kuasa autonomi di selatan Fillipina, adakah Kerajaan bercadang
untuk menghantar pulang pelarian semula ke selatan Filipina?
Kerajaan akan membantu pelarian yang akan balik semula ke tempat asal mereka (Filipina Selatan). Dan sekiranya mereka memutuskan untuk pergi ke negara ketiga (Negara asing yang mahu menerima mereka) Kerajaan akan membantu mereka untuk berhijrah ke negara tersebut. Dalam perkara ini, KerajaanMalaysia sangat mengalu-alukan
tindakan mereka ini untuk balik ke negara asal mereka. Kerajaan Malaysia telah
membantu untuk mewujudkan perdamaian di Selatan Filipina dengan menjadi
perantara rundingan damai antara Kerajaan Filipina dengan kumpulan pemberontak
di Selatan Filipina. Kerajaan Malaysia
juga sentiasa berusaha dan berunding dengan Kerajaan Filipina melalui saluran
diplomatik berkaitan dengan keselamatan sempadan bersama dan kemasukan tidak
berdokumen penduduk dua negara di daerah sempadan.
Kerajaan akan membantu pelarian yang akan balik semula ke tempat asal mereka (Filipina Selatan). Dan sekiranya mereka memutuskan untuk pergi ke negara ketiga (Negara asing yang mahu menerima mereka) Kerajaan akan membantu mereka untuk berhijrah ke negara tersebut. Dalam perkara ini, Kerajaan
Bagi
pelarian yang tidak mahu pulang, kerajaan sedang mempertimbangkan cadangan
bahawa satu dokumen yang seragam perlu dikeluarkan kepada pelarian yang layak/
yang betul-betul bertaraf pelarian bagi menggantikan pelbagai jenis dokumen
yang ada pada masa sekarang. Ini sebagai salah satu langkah penambahbaikan pengawalan terhadap
golongan ini.
i. Setakat ini belum ada
pelarian yang secara rasmi mahu pulang ke Selatan
MAKLUMAT TAMBAHAN:
Filipina.
6. Apakah perbezaaan fungsi di antara MKN di
Semenanjung dan Sabah ?
MKN Ibu Pejabat berfungsi mengurus dan menangani hal ehwal keselamatan negara secara keseluruhan. Manakala MKN Negeri Sabah mengurus dan menangani hal ehwal keselamatan Negeri Sabah sahaja.
MKN Ibu Pejabat berfungsi mengurus dan menangani hal ehwal keselamatan negara secara keseluruhan. Manakala MKN Negeri Sabah mengurus dan menangani hal ehwal keselamatan Negeri Sabah sahaja.
Mesyuarat
Sidang MKN Kebangsaan dipengerusikan oleh YAB Perdana Menteri manakala
Mesyuarat Keselamatan peringkat Negeri Sabah dipengerusikan oleh Ketua Menteri
dan Setiausaha MKN Negeri Sabah sebagai setiausaha mesyuarat peringkat negeri.
MKN Negeri Sabah juga sedikit berbeza daripada MKN di negeri lain kerana selain menguruskan aspek bencana, sempadan dan hal keselamatan lain, MKN Sabah juga menguruskan Pendatang Luar Negeri.
MKN Negeri Sabah juga sedikit berbeza daripada MKN di negeri lain kerana selain menguruskan aspek bencana, sempadan dan hal keselamatan lain, MKN Sabah juga menguruskan Pendatang Luar Negeri.
7. Apakah perbezaan
fungsi di antara MKN, JIM dan Jabatan Ketua Menteri Sabah dalam menangani isu
PATI di Negeri Sabah ?
Perbezaan antara MKN, JIM dan Jabatan Ketua Menteri Sabah dalam hal menangani isu PATI di Sabah adalah berbeza dari segi tugasan Jabatan.
Perbezaan antara MKN, JIM dan Jabatan Ketua Menteri Sabah dalam hal menangani isu PATI di Sabah adalah berbeza dari segi tugasan Jabatan.
Perbezaan
tugas tersebut adalah seperti berikut:
i.
MKN
– Menyelaras penguatkuasaan terhadap PATI terutamanya pelaksanaan Operasi seperti Ops Nyah
Bersepadu, menguruskan travel document untuk penghantaran pulang PATI dan
menguruskan Pusat Tahanan Sementara
ii.
JIM
- melaksanakan operasi, mengurus
dokumentasi berkaitan reman, siasatan dan dan menguruskan penghantaran balik PATI
ke negara asal.
iii. JKM
Sabah – Terlibat dalam operasi-operasi
menangkap PATI untuk memeriksa kesahihan dokumen yang dikeluarkan JKM
8. Adakah Sijil Banci
yang pernah dikeluarkan oleh MKN masih sah sehingga sekarang?
Pemegang Sijil Banci yang dikeluarkan oleh MKN sepatutnya sudah menukarkan dokumen tersebut kepada IMM13 melalui proses Regularisasi pada tahun 1997, namun sehingga kini terdapat kira-kira 5,000 pemegang Sijil Banci yang belum menukarkan kepada IMM13.
Pemegang Sijil Banci yang dikeluarkan oleh MKN sepatutnya sudah menukarkan dokumen tersebut kepada IMM13 melalui proses Regularisasi pada tahun 1997, namun sehingga kini terdapat kira-kira 5,000 pemegang Sijil Banci yang belum menukarkan kepada IMM13.
MAKLUMAT TAMBAHAN:
MKN melalui Pasukan Petugas Khas Persekutuan (Sabah/Labuan) telah
mengeluarkan Sijil Banci kepada 300,393 orang pada tahun 1990-1991.
MKN telah membuat semakan semula terhadap pengeluaran Sijil Banci
pada tahun 1994 dan 1996. Hasil semakan tersebut sebanyak 57,197 Sijil Banci
telah dikategorikan sebagai Sijil Banci Lulus iaitu diiktiraf sebagai pelarian.
Manakala baki 243,196 adalah kategori Sijil Banci Gagal iaitu bukan pelarian
dan PATI.
Pada tahun 1997, Kerajaan melaksanakan Program Regularisasi di mana
pemegang Sijil Banci Lulus perlu menukarkan dokumen ke IMM13.
9. Adakah benar terhadap dakwaan bahawa terdapat
arahan dari MKN berhubung dokumentasi penduduk di Negeri Sabah ?
Pada tahun 1997, Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri telah bersetuju melaksanakan program Regularisasi terhadap pemegang Sijil Banci Pasukan Petugas Khas Persekutuan (Sabah/Labuan) dengan menukarkan Sijil Banci kepada dokumen IMM13.
Pada tahun 1997, Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri telah bersetuju melaksanakan program Regularisasi terhadap pemegang Sijil Banci Pasukan Petugas Khas Persekutuan (Sabah/Labuan) dengan menukarkan Sijil Banci kepada dokumen IMM13.
10. Apakah yang
dimaksudkan dengan Penempatan Pelarian? Siapakah golongan yang dibolehkan
menduduki penempatan ini dan apakah peranan MKN dalam menguruskan penempatan
ini?
Penempatan pelarian digazetkan oleh Kerajaan Negeri sebagai tempat untuk pelarian Fillipina dan keluarga mereka tinggal di NegeriSabah .
Golongan yang dibenarkan tinggal di sini adalah golongan yang berstatus
pelarian dan memegang dokumen seperti IMM13, Sijil Banci dan Surat JKM. Namun
demikian terdapat juga pelarian yang telah berkahwin dengan penduduk tempatan
dan terus tinggal di penempatan tersebut.
MKN bertanggungjawab dalam hal ehwal keselamatan berkaitan penempatan tersebut manakala Jabatan Ketua Menteri Sabah dan Kerajaan Tempatan menguruskan perkara berkaitan tanah dan kemudahan asas seperti air dan elektrik. Semua agensi terlibat sentiasa bekerjasama dalam memastikan pengurusan penempatan dijalankan dengan baik.
Penempatan pelarian digazetkan oleh Kerajaan Negeri sebagai tempat untuk pelarian Fillipina dan keluarga mereka tinggal di Negeri
MKN bertanggungjawab dalam hal ehwal keselamatan berkaitan penempatan tersebut manakala Jabatan Ketua Menteri Sabah dan Kerajaan Tempatan menguruskan perkara berkaitan tanah dan kemudahan asas seperti air dan elektrik. Semua agensi terlibat sentiasa bekerjasama dalam memastikan pengurusan penempatan dijalankan dengan baik.
11. Apakah perbezaan
antara depot tahanan JIM dan Pusat Tahanan Sementara?
Perbezaaannya ialah depoh imigresen di Semenanjung adalah di bawah pengendalian dan pengurusan JIM manakala diSabah , depoh
tahanan dinamakan sebagai Pusat Tahanan Sementara (PTS) dan pengurusannya
diletakkan di bawah Pasukan Petugas Khas Persekutuan (Sabah/Labuan). Ini adalah
kerana fungsi PTS di Sabah melibatkan tugas-tugas tertentu yang memerlukan
tapisan khas bagi memastikan PATI yang diletakkan di dalam PTS bersih dari
kegiatan jenayah yang boleh mengancam keselamatan Negara. Walau bagaimanapun,
JIM terlibat dalam menguruskan dokumentasi PATI yang ditahan di PTS.
Perbezaaannya ialah depoh imigresen di Semenanjung adalah di bawah pengendalian dan pengurusan JIM manakala di
12. Apakah tindakan MKN
terhadap kanak-kanak jalanan dan adakah di bawah MKN?
MKN telah diarahkan oleh Kabinet pada tahun 2008 untuk menguruskan isu kanak-kanak jalanan diSabah kerana ianya berkait dengan
keselamatan dan kehadiran mereka berkeliaran di bandar-bandar. MKN membuat
program pembersihan kehadiran mereka di Bandar-bandar dengan membuat tangkapan
untuk diselamatkan dan ditempatkan di Rumah Perlindungan Ehsan yang telah
digazetkan di bawah Kementerian Pembangunan Wanita dan Masyarakat pada tahun
2008 bertempat di kawasan Pusat Tahanan Sementara Papar. Rumah Ehsan ini juga
disediakan sekolah asas berkonsepkan 3M (membaca, menulis dan mengira). Kesemua
kanak-kanak jalanan ini tidak mempunyai dokumen atau tidak mempunyai dokumen
lengkap dan sebelum itu tidak pernah bersekolah.
MKN telah diarahkan oleh Kabinet pada tahun 2008 untuk menguruskan isu kanak-kanak jalanan di
MAKLUMAT TAMBAHAN:
Statistik kanak-kanak jalanan yang pernah diselamatkan dan dihantar ke rumah perlindungan ehsan sejak
tahun 2012 ialah:
Tahun
|
Agensi yang menyelamatkan
|
Jumlah
|
||
PPKP (S/L)
|
PDRM
|
Lain-lain
|
||
2012
|
20
|
120
|
78
|
218
|
2013
|
0
|
87
|
60
|
147
|
2014
|
0
|
56
|
12
|
68
|
Sehingga November 2014, jumlah kanak-kanak yang masih ditempatkan di rumah perlindungan ehsan ialah seramai 25
orang.
13. MKN adalah di bawah
Jabatan Perdana Menteri dan adakah betul Kerajaan Persekutuan menggunakan PATI
untuk meraih sokongan politik dan memberikan mereka dokumen pengenalan diri
untuk tujuan mengundi?
PATI tidak boleh digunakan untuk meraih sokongan politik atau untuk digunakan sebagai pengundi kerana mereka bukan warganegara dan tidak
PATI tidak boleh digunakan untuk meraih sokongan politik atau untuk digunakan sebagai pengundi kerana mereka bukan warganegara dan tidak
mempunyai
dokumen yang sah. MKN tidak pernah mengeluarkan MyKad untuk mengundi (MKN hanya
mengeluarkan Sijil Banci sahaja).
14. Apakah tindakan MKN
selepas laporan RCI didedahkan?
MKN akan mengikut sebarang arahan dan keputusan Kerajaan untuk melaksanakan tugas-tugas selepas laporan RCI diumumkan.
MKN akan mengikut sebarang arahan dan keputusan Kerajaan untuk melaksanakan tugas-tugas selepas laporan RCI diumumkan.
15. Mengapa sebelum tahun
1989 urusan pelarian oleh Kerajaan Negeri dan mengapa ianya diberikan kepada
Kerajaan Persekutuan selepas itu?
Kerajaan Negeri kurang kemampuan kewangan untuk urusan membekal makanan kepada semua tahanan di Pusat Tahanan Sementara di seluruh Negeri Sabah, tambang penghantaran balik (pengangkutan) untuk kos tambang dan feri serta kos pengurusan pengawal keselamatan di seluruh Pusat Tahanan Sementara di Negeri Sabah yang berjumlah jutaan ringgit setiap tahun. Pada tahun 2013 sahaja kira-kira RM20 juta telah dibelanjakan (dan ini tidak termasuk kos membina PTS yang berjumlah RM27 juta).
Kerajaan Negeri kurang kemampuan kewangan untuk urusan membekal makanan kepada semua tahanan di Pusat Tahanan Sementara di seluruh Negeri Sabah, tambang penghantaran balik (pengangkutan) untuk kos tambang dan feri serta kos pengurusan pengawal keselamatan di seluruh Pusat Tahanan Sementara di Negeri Sabah yang berjumlah jutaan ringgit setiap tahun. Pada tahun 2013 sahaja kira-kira RM20 juta telah dibelanjakan (dan ini tidak termasuk kos membina PTS yang berjumlah RM27 juta).
Pasukan
keselamatan adalah di bawah Kerajaan Persekutuan, oleh itu pengurusan berkait
dengan keselamatan adalah lebih mudah diurus oleh Kerajaan Persekutuan.
Agensi-agensi ini adalah seperti PDRM, JIM, APMM, Tentera Laut dan Pasukan
Petugas Khas Persekutuan (Sabah/Labuan).
Faktor-faktor
lain yang membawa kepada penyerahan tugas mengurus pendatang asing di Sabah diserahkan kepada Kerajaan Persekutuan oleh
Kerajaan Negeri adalah kerana hal hubungan antara negara asing adalah bidang
kuasa kerajaan Persekutuan (hubungan diplomatik) dan pertahanan negara. Hak
berunding dengan negara-negara asing juga adalah di bawah tanggungjawab
Kerajaan Persekutuan.
16. Apakah tindakan MKN
terhadap tuduhan bahawa MKN adalah punca kepada isu IC Projek di Sabah dan
agensi lain hanya menjadi pelaksana?
MKN menafikan tuduhan ini kerana MKN hanya melaksanakan tugas-tugas yang berkait dengan keselamatan Negara.
MKN menafikan tuduhan ini kerana MKN hanya melaksanakan tugas-tugas yang berkait dengan keselamatan Negara.
17. Bagaimanakah boleh
wujud cawangan UMNO dalam kawasan penempatan?
Pewujudan cawangan UMNO adalah atas budi bicara dari pengurusan UMNO
Pewujudan cawangan UMNO adalah atas budi bicara dari pengurusan UMNO
peringkat
Bahagian, Negeri dan Pusat.
18. Apakah tindakan MKN
terhadap tahap keselamatan Pulau Gaya?
MKN mengkoordinasi tugas-tugas keselamatan bersama dengan jabatan-jabatan keselamatan yang lain seperti PDRM, ATM, ESSCOM, APMM, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan (DBKK). Contohnya dalam hal rondaan keselamatan dan penubuhan balai polis di PulauGaya .
MKN mengkoordinasi tugas-tugas keselamatan bersama dengan jabatan-jabatan keselamatan yang lain seperti PDRM, ATM, ESSCOM, APMM, Kerajaan Negeri dan Kerajaan Tempatan (DBKK). Contohnya dalam hal rondaan keselamatan dan penubuhan balai polis di Pulau
19. Apakah tindakan MKN
bagi mengelak isu pencerobohan di Lahad Datu berulang?
Tindakan MKN ialah:
Tindakan MKN ialah:
i.
MKN
akan sentiasa mengkoordinasikan agensi-agensi keselamatan di bawah Kerajaan
Persekutuan, Negeri dan Daerah/ Kerajaan Tempatan, untuk meningkatkan
keselamatan di perairan pantai timur Negeri Sabah.
ii.
ESSCOM
telah diwujudkan. Antara program ESSCOM ialah:
a.
membuat
cadangan untuk menambahkan satu lagi Batalion
tentera untuk ditempatkan di Negeri Sabah .
b.
Melaksanakan
perintah berkurung di kawasan pantai di Pantai Timur Sabah pada waktu malam
c.
Mengadakan
program ceramah kepada penduduk Pantai Timur Sabah untuk memupuk kerjasama
dalam menjaga keselamatan
d.
Menguatkuasakan
undang-undang maritime
e.
Melaksanakan
community policing
f.
Meningkatkan
keselamatan di pulau-pulau strategik dan mempunyai resort.
g.
Mengkoordinasi
cadangan penempatan semula perkampungan air di Pantai Timur Sabah
iii.
Di
samping itu kerajaan telah meningkatkan operasi perisikan di semua sektor untuk
tujuan mendapatkan maklumat ancaman keselamatan terawal yang mungkin.
Selain
itu, Kerajaan Negeri turut membantu dari segi:
i.
mempermudahkan
urusan pengambilan tanah untuk pembinaan pos-pos keselamatan dan pejabat ESSCOM
ii.
kemudahan
logistik untuk rondaan, operasi dan sebagainya
No comments:
Post a Comment