ujVb0Ws-FOUpdyet0eHzKaLuVfw HAMBALI ABDULLAH: FAKTA MENARIK "THE BEAST" - KERETA RASMI OBAMA

Monday 28 April 2014

FAKTA MENARIK "THE BEAST" - KERETA RASMI OBAMA


Lebih dikenali sebagai "The Beast", Presiden Amerika Syarikat Barack Obama menaiki kenderaan rasminya sepanjang lawatan ke Malaysia iaitu Cadillac One.

Buatan General Motors keluaran 2009, kenderaan itu mempunyai spesifikasi sangat khusus untuk keselamatan presiden itu, juga mempunyai ciri-ciri seolah-olah sebuah kereta kebal.

Sepanjang lima meter dan berat lapan tan, "The Beast" dilengkapi pintu kalis peluru setebal 20 cm. Badannya cukup kukuh diperbuat daripada besi keluli, titanium dan seramik.

Tayarnya juga kalis bocor dan kerangka kalis letupan melindunginya daripada sebarang bom jalanan. Malah tangki minyak juga diperbuat daripada bahan kalis letupan.

Selain itu, The Beast turut dilengkapi senapang "shot-gun" dan kamera penglihatan malam.

Ia juga memiliki persediaan oksigen sendiri dan bekalan darah yang sama jenis dengan presiden sekiranya berlaku sebarang kecemasan. Kenderaan itu boleh memuatkan maksimum 7 orang, termasuk presiden.

The Beast, kereta rasmi Obama disifatkan sebagai kenderaan perlindungan yang paling canggih di dunia.Namun spesifikasi secara mendalam dirahsiakan bagi melindungi keselamatan penumpang didalamnya.

Dibawah ini lagi gambar THE BEAST sewaktu lawatan Obama di Malaysia


KENDERAAN rasmi yang membawa Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama dan konvoinya meninggal Istana Negara menuju ke hotel sempena lawatan tiga hari Obama ke Malaysia.


KENDERAAN rasmi Presiden Barrack Obama bersama delegasi kelihatan melalui jalan menuju ke Seri Perdana untuk majlis rasmi bersama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun abd Razak sempena lawatan Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama ke Malaysia.


Sedutan White house down

Credit : blogtaotauajer

No comments:

Post a Comment